עמוד:154

הצע ות להרחבת פעילות – 5 ( 0 הילדים יכתבו את הפעילויות שהם מתכננים לקיץ בטבלה בת שניים או שלושה טורים , לפי קריטריון כלשהו לבחירתם , ללא כותרות . ילד אחד יציג את הפעילויות שלו לכיתה על דף גדול או על הלוח . שאר הילדים ישערו על פי מה מוינו הפעילויות . ( 3 כותבים כמה פעילויות לקיץ בכרטיסיות . הילדים מציעים קריטריון לארגון הכרטיסיות , ומסדרים אותן בקבוצות . אחר כך מציעים חלוקה אחרת , ומסדרים את אותן הכרטיסיות לפי הסדר החדש . סביב פעילות זו ניתן לפתח דיון בנושא מחויבות ערכית בחופש . האם באמת ניתן לעשות כל מה שרוצים ? האם החופש הגדול פוטר ממחויבות כלפי המשפחה , החברה , ההלכה ? אפשר להפנות את תשומת לבם של התלמידים ליכולתם לקבל אחריות ולמלא מחויבויות גם בחופש , ולסייע להם לתכנן סדר יום לדוגמה , הכולל פעילות מהנה בשילוב לקיחת אחריות בתחומים שונים . השיר " מה יש בקיץ" מאת חיה שנהב ( עמוד ( 16 5 פעילות – 1 השיר כתוב בתבנית של רשימה ( כקטלוג . ( יש בו פירוט של נושא כללי קיץ – אך עיצובו אמנותי . השיר אינו רשימה . יש בשיר אמצעים אומנותיים שעושים את ההבדל בין שיר לרשימה : מה שהופך את הטקסט לשיר זה שיש לו מקצב פנימי . בנוסף לכך , בסוף יש משהו ששובר את הרשימה " ) וחם . ( " פעילות – 3 המטרה בפעילות זו היא לעמוד על התבנית הלשונית השלטת בשיר : " בקיץ יש . " ... למעשה , כמעט כל המילים המופיעות בשיר מתאימות לתבנית שהוזכרה : "בקיץ יש ענבים , " "בקיץ יש גלידה , " "בקיץ יש זבובונים" וכדומה . המילים " מזיעים" ו"חם" שוברות את התבנית . המשפטים המתאימים למילים האלו הם "בקיץ מ זיעים" ו"בקיץ חם . " אפשר להסב את תשומת הלב של התלמידים שחלק מהמילים אמנם מתחברות לשונית , אך מצריכות גישור פערים . למשל : "בקיץ יש ים" הוא משפט קביל , אך כדי להבינו בהקשר הנכון יש להשלים פערים במשפט מורחב , כדוגמת "בקיץ הולכים לים . " אפשר לומר לתלמידים שגם בחורף יש ים , אך שבחורץ הים סוער . פעילות – 4 לפנינו יצירה אמנותית ולא רשימה אקראית . קריאת השיר בקול רם תדגיש את המבנה שלו : המילים הקצרות המעניקות לו מקצב ומסגרת , והחריזה של המילים " ים , " "גם" ו"חם . "

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר