עמוד:151

הקטע " השפה המיוחדת של המדרש " ( עמוד ( 156 יש לקשר טקסט זה עם הטקסט שנקרא מוקדם יותר " הטעם המיוחד של שבת" . טקסט זה נותן מידע אודות השפה וחלק מהמילים המצוינות בסיפור על השבת . זוהי הזדמנות ל חזור ול העלות למודעות את הנושא של טקסטים מידעיים שתפקידם להסביר ולתת מידע . התפילה " ישמח משה " ( עמוד ( 157 התפילה "ישמח משה" נאמרת בתפילת שחרית , וכוללת אזכורים לשני הנושאים הקודמים שנ למדו בפרק – מעמד הר סיני והשבת . מומלץ לקרוא את התפילה בקול רם , ולבקש מהתלמידים לזהות את האירוע שעליו מספרת התפילה . אפשר להקריא את הפסוקים המתארים את רדתו של משה מהר סיני : " ויהי שם עם ה' ארבעים יום וארבעים לילה לחם לא אכל ומים לא שתה ויכתב על הלחת את דברי הברית עשרת הדברים . ויהי ברדת משה מהר סיני ושני לחת העדת ביד משה ברדתו מן ההר ומשה לא ידע כי קרן עור פניו בדברו אתו " ( שמות לד , כח-כט . ( הפסוקים האלה מסביר ים את הב יטוי המוזכר בתפילה "כליל תפארת" – מראהו הקורן של משה רבנו ברדתו מהר סיני . בתפילה נאמר "וכתוב בהם שמירת שבת , וכן כתוב בתורתך . " ... החזרה על מצוות שבת , הן בלוחות הברית והן בפרק לא בספר שמות ( הפסוקים המופיעים בתפילה , ( מוסברת בכך שבלוחות הברית מופיעה השבת כציווי , ו אילו הפסוקים המצורפים מוסיפים את ההסבר על משמעות השבת . אפשר להציג בפני התלמידים את אזכור מצוות שבת בעשרת הדיברות ובפסוקים אלו , ולבקש מהם למצוא את ההבדלים בתוכן הפסוקים . אפשר להזכיר כי בעדות המזרח מקובל לשיר פיוט הדומה לתפילה זו , ונקרא אף הוא בשם "ישמח משה" . ניתן להאזין לפיוט באתר "הזמנה לפיוט" ולשוחח על הדמיון והשוני בינו לבין התפילה . פעילות - 2 אפשר לשאול את התלמידים : מדוע השבת היא מתנה טובה ? מדוע שמר עליה הקב"ה בבית גנזיו ? מה מעיד הדבר על ערך השבת ? ומכאן להסביר מדוע שמח משה במתנת חלקו – השבת .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר