עמוד:116

פעילות 6 , סעיף א - כדי לכתוב את הכותרת במלואה הילדים צריכים לעבור כמה שלבים . אפשר לעזור להם באמצעות השאלות האלה ( בעל-פה . 0 : ( מי אומר את הדברים המופיעים ברשימה ? . 3 למי הם נאמרים ? . 2 מי עוד שומע את הדברים מלבד האחים ? פעילות – 8 אפשר לבקש מן הילדים להעלות בעצמם עוד הקשרים שבהם הם משתמשים במילה " הכי . " אפשר לשאול אותם מדוע , לדעתם , המילה "הכי" אינה מופיעה בקטע השני של השיר ( זו לא שאלה פשוטה , ( ואפשר לדבר אתם על המשמעות של המילה בכלל ועל משמעותה בשיר הזה בפרט . כדאי להזכיר לתלמידים שאפשר להשתמש במילה " הכי" גם בהקשרים שלילי ים , ולציין שהילד בשיר כנראה "שומר" את המילה להקשרים חיוביים בלבד . במילה " הכי" משתמשים בעיקר בלשון הדיבור , לתיאור הפלגה ( למשל : " הכי חזק . ( " בלשון הכתובה רווחת המילה " ביותר" " ) החזק ביותר . ( " המשוררת משתמשת במילה הדיבורית " הכי" כדי לתאר שיח של ילדים . פעילות – 12 בתרגיל 01 הילדים נשאלים על מילת הרמז "זה , " ועליהם לומר אל מה היא מצביעה . על הילדים להבין שהמילה "זה" מצביעה אל הדברים שהיו כתובים קודם . פעילות , 12 סעיף ג – צריך להביא בחשבון שייתכן שגם שם השיר " הטיול" מסגיר דבר מה על תוכנו , מכיוון שייתכן שהדובר אכן יצא לטיול , אך , כמובן , שם השיר " מדוע אני לא אחי הגדול " ? מסגיר מידע רב יותר . פעילות – 13 כשיחה מסכמת יש לשאול את התלמידים מה אפשר להגיד על שמות של שירים . רצוי לוודא שהילדים מבינים שברוב המקרים משוררים נותנים שמות לשירים שלהם , וששמות השירים יכולים להעיד על תוכנם ויכולים לא להעיד עליו . לפעמים שם של שיר מגלה לקוראים בדיוק במה השיר עוסק , או לפחות רומז על כך , ולפעמים השם אינו מגלה הכול , או שהוא אינו מגלה דבר ( לדוגמה : לפעמ ים אפשר לדעת לפי שם השיר מי הדובר , ולפעמים לא . ( אפשר להרחיב ולהראות שבשי ר של אורי אורבך אין שם . פעילות 14 ציטוט מהמקורות בשיר "מדוע אני לא אחי הגדול " מביע האח הקטן קנאה וחוסר שביעות רצון , אותם ניתן לזהות כבר בשמו של השיר . אמנם , גם בשיר השני - " הטיול , " מביע האח הקטן כעס על אחיו , אך ניתן לומר בהכללה כי מערכת היחסים בין האחים כפי שהיא מוצגת בשיר זה היא טובה , ועל כן היא זו המזכירה ביותר את מערכת היחסים שבין משה ואהרון .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר