עמוד:112

כדאי להסביר את המילים עטרת ותפארת , ולהבהיר את משמעות הדמוי המופיע בפסוק . הפרק "להיות גדול , להיות קטן" ( עמוד 41 בספר הלימוד ) הפרק נפתח במדרש " מי יתנך כאח לי , " אשר מציג את היחסים בין משה ואהרון , ואת העדר הקנאה של אהרון לאחיו , שאפשר למשה להפוך למנהיג העם . שני השירים : "מדוע אני לא אחי הגדול " ? מאת רימונה די -נור ו"הטיול" מאת מירה מאיר , עוסקים ב יחסי אח גדול ואח קטן . ההיבט הספרותי-אורייני-הדג ש בפרק מושם על שמות השירים , והתלמידים לומדים לבחון עד כמה הכותרות מסגירות את תוכן השיר . אחת כותרת אחת היא כותרת שקופה , ומרמזת על התוכן בשיר , ואילו הכותרת השנייה אינה מרמזת על תוכן השיר כלל , ועלולה אף להטעות את הקוראים . הילדים ילמדו לבחון את הכותרות השונות , ולחפש אם קיים בהן רמז למה שכתוב בהמשך . אחת המסקנות המתבקשות היא שלא כל שם של יצירה מגלה את תוכנה . משוררים יכולים לבחור שם ליצירה שלהם לפי טעמם האישי . בנוסף לכך , המדרש והשירים מזמינים את הקוראים להתבוננות ביחסים שבין אחים . מתוך כך הקוראים יוכלו להתבונן בהם עצמם , ברגשותיהם ובמחשבותיהם שלהם על מיקומם במשפחה ועל היחסים שלהם עם האחים שלהם . האמצעים הספרותיים המודגשים בפרק הם חזרות על משפטים אחדים או על מילים אחדות , המבליטות את התוכן שהמשורר רוצה להביע . ההיבט הלשוני-אורייני- תשומת לב התלמידים מוסבת למילת הקשר "אבל , " מילה היכולה לעזור לנבא את תוכן הדברים שיבואו אחריה . כלומר : התלמידים לומדים שהמילה " אבל" מעידה על ניגוד בין שני חלקי משפט או בין שני חלקי טקסט ארוך יותר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר