עמוד:107

לסיכום , אפשר לחלק את הילדים בכיתה לקבוצות , לבקש מכל קבוצה לבחור שיר אחד מתוך השלושה ולהציג אותו בפנטומימה , ולתת לשאר הילדים לנחש באיזה שיר מדובר . פעילויות " לקראת סיום" - פעילות - 2 יש כאן הזדמנות לפעילות סיום במליאה : קריאת המשפטים השונים שהילדים יכתבו ( או כתיבתם על הלוח , ( והשוואה בין המשפטים ( השוואה בין העצים שבחרו ובין הדברים שבחרו לומר להם . ( פעילות כזאת תעורר שיח בכיתה סביב הבחירות של התלמידים , סביב ההאנשה שבעצם ניסוח המשפט ובפנייה לעץ , וסביב התכנים השונים שיעלו . פעילות - 3 בדרך כלל , על אנשים שתקנים שאינם חושפים את רגשותיהם או אינם משנים את הרגליהם - מבוגרים נוטים לומר " הוא כמו עץ , " אבל זו איננה אמירה המקובלת על ילדים . לכן , לפני תחילת ביצוע המשימה , כדאי להפנות את הילדים לתכונותיו של העץ – קשיח ( למעט הענפים הצעירים , ( נטוע היטב במקומו ולא נייד , משנה את מראהו על פי עונות השנה , מתחדש וצומח , שותק - ומכאן לבדוק אם תכונות כאלה הולמות גם אנשים ואפשר לומר שהם מתנהגים כמו עצים . כדאי להתייחס לנושא גם מבחינה תורנית : במקומות רבים משווה התורה את האדם לעץ : " כי האדם עץ השדה" ( דברים כ , יט , ( " כימי העץ ימי עמי" ( ישעיהו סה , כב , ( " והיה כעץ שתול על פלגי מים" ( תהילים א , ג . ( גם התורה עצמה נקראת " עץ חיים היא למחזיקים בה" ( משלי ג , יח . ( אפשר לשאול את ה תלמידים , על בסיס תכונות העץ שנידונו קודם לכן : מדוע נבחר דווקא הדימוי לעץ ? מטרת השיחה היא לזהות מבין התכונות שנזכרו את התכונות שבעטיין נבחר העץ כדימוי . הפרק " שעשועי מדע" ( עמוד 22 בספר הלימוד ) התמה : בפרק מוצגים שלושה ניסויים : ( 0 הבחנה בין ביצה מבושלת לביצה לא - מבושלת ; ( 3 בחזרה לאדמה – ניסוי בנושא זמן התפרקות של חומרים ; ( 2 יום כביסה – ניסוי העוסק בתנאים המשפיעים על משך ההתייבשות של בדים . כדאי להדגיש לתלמידים כי יש ניסויים שצריך להמתין זמן רב כדי לקבל את התוצאות שלהם , ושיש דברים שאפשר לראות מהר וללמוד מהר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר