עמוד:103

פעילות – 6 כתיבת רשימה של משפטים ( המלצות ) בעלת נושא משותף . הילדים עושים שימוש במילים מודאליות כמו אסור , צריך . המדרש " שאם קלקלת , " ... קהלת רבה ט ' ( עמוד ( 16 הרחבה על המדרש כסוגה מופיעה בפרק " דברי חכמים " ( עמ' 001 במד"ל ) . לפני הקריאה אפשר להסביר לילדים כי המדרש שאנו לומדים הוא תוצר הלימוד של חכמי המשנה והגמרא , שניסו להבין את המסתתר מאחורי הפסוקים בתנ"ך . יש מדרשים שהם מדרשי אגדה-כאשר נלמדו אגדות מהפסוקים , ישנם מדרשי הלכהשמלמדים הלכות מהפסוקים , ויש מדרשים שהם " מעשי חכמים" -סיפורים על החכמים ומנהגיהם . פעילות – 1 כדאי להקריא את הפסוק מקהלת ולהסבירו , ולאחר מכן לוודא כי הילדים הבינו את המדרש . אפשר להרחיב את העבודה על המילים הקשות בעזרת דוגמאות . אפשר גם לשאול מה הקשר בין המדרש לפסוק ? מה הוא מוסיף על הכתוב בו ? פעילות 2 –אפשר להדגיש לילדים כי היום אפשר לעשות כל מיני דברים כדי " לתקן . " בהקשר זה של שמירת הסביבה ניתן להזכיר מקורות נוספים המתייחסים לאיסור לפגוע בטבע כמו " : אין קוצצין אילני מאכל שחוץ למדינה ואין מונעין מהם אמת המים כדי שייבשו . שנאמר לא תשחית את עצה . וכל הקוצץ לוקה ... כל הקוצץ אילן מאכל דרך השחתה לוקה . ולא האילנות בלבד . אלא כל המשבר כלים . וקורע בגדים . והורס בנין . וסותם מעין . ומאבד מאכלות דרך השחתה . עובר בלא תשחית . ( רמב״ם , הלכות מלכים פ״ו , הלכות חש-יש ) פעילות - 3 ציטוט מהמקורות סעיף א - תפקידו של האדם בגן העדן היה לעבוד את האדמה-לזרוע ולנטוע , ולשמרה - מן הבהמות והחיות . האיור לצד המדרש - לצד טקסט המדרש מוצג איור הנותן פרשנות ( של המאיירת ) לטקסט . הוא מציג דבר שלא הוזכר בטקסטים הקודמים ש בפרק ( נושא זיהום אוויר ) . הוא כן קשור למדרש מאחר והוא עוסק בנושא שקשור לאחריות של בני האדם על סביבתם – יצירת הזיהום . אפשר לבקש מהילדים לחפש מה ההבדל או

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר