עמוד:81

כמו כן , התלמידים מתנסים במציאת מילים לא מוכרות במילון , לפי סדר האל " ףבי " ת . המילים לא נבחרו באקראי ; כולן קשורות לתחום הידע המוכר של מנהגי החנוכה . בזכות השיר מתאפשרת לתלמידים גם הצצה להתפתחותה של הלשון , באמצעות השוואה פשוטה בין גרסת השיר המקורית שכתב המשורר לבין גרסה חדשה ומוכרת ( את הגרסה החדשה אפשר לשמוע בזמרת מקהלה באתר "זמרשת" . ( פעילות – 1 בעבודה עם מתקשים כדאי להתחיל את ביצוע הפעילות בדפדוף במילון : גם אם הילדים זוכרים את מבנה המילון , הם זקוקים למראה עיניים כדי הבין איך עמודי המילון נראים , ומה פירוש ' סדר הא . 'ב" כדאי להציע לילדים אלה ללוות כל סעיף של הפעילות בבדיקה במילון עצמו . בעבודה עם ילדים מתקדמים כדאי להכיר בהזדמנות זו את המילון הממוחשב , לחפש את המילים גם שם ול עמוד על ההבדלים בין המילון המודפס למילון הממוחשב . פעילות - 3 בשיר מוזכרים מצווה ( הדלקת נרות ) ומנהגים . בהזדמנות זו אפשר להבחין עם ה תלמידי ם בין מצוות החג למנהגיו . פעילות – 4 כדאי להשמיע את השיר כמה פעמים . להלן ההבדלים בין הגרסאות : בכל הבתים שינו את המילים "לכבוד מי" ל"לכבוד מה . " הבית הרביעי אינו מושר . בבית השני , במקום השורות " מורי הביא כרכר לי / בן- עופרת יצוקה , " שרים " דודי נתן סביבון לי , סביבון מעופרת יצוקה" . אין צורך להסביר את השינויים , אבל אם ילדים שואלים ספרו להם שהמילים המושרות הותאמו לעברית המדוברת , זו שפוגשים ביומי ום ( כמו שנעשה בהקשר לבית השני , ( ושבאופן כללי נוסחים נקבעים לפעמים על ידי הקהל השר , עד כדי כך שהמילים המקוריות כמעט נשכחות . בפעילות זו , בעבודה עם ילד ים מתקשים , כדאי להדפיס את הנוסח ששרה מקהלת הדסים ולתת אותו לילדים , ולא להסתמך על יכולת ההאזנה והריכוז שלהם . פעילות – 6 לפעילות הכתיבה צורף מחוון מפורט . אפשר לחזור ולהשתמש בו גם במשימות אחרות . בעבודה עם מתקשים , רצוי לבצע את הפעילות הזו בכיתה , תוך פירוק לשלבים , הנחייה ותיווך , ולא להטילה כשיעורי בית . הפעילות ארוכה לקריאה , ועלולה להיראות קשה ומסובכת מכפי שהיא באמת . כדאי לחלקה לשלבים ובמידת האפשר

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר