עמוד:72

השיר " בילי" מאת נורית זרחי ( עמוד ( 88 פעילות – 1 בעבודה עם ילדים מתקשים ייתכן שהילדים יענו נכונה אבל יתקשו לנמק . לכן כדאי לחזור אל השאלה בסוף הדיון בשיר , ולבקש נימוק . אפשר כמובן לפתוח בנימוק בעל פה , ואז , תוך כדי עבודה שפתית , לתכנן ולבצע את ההעברה לשפה הכתובה . חשוב לפתח את יכולות התלמידים להבעה בעל- פה ובכתב . הרחבה על כך תוכלו למצוא במדריך למורה בעמוד . 00-04 פעילות , 2 סעיף ב – כדי שהילדים יענו על השאלה "איך אתם יודע ים" צריך לוודא שהם מבינים את משמעותה של המילה "אובד" ( המופיעה בבית הראשון ובבית האחרון ) . ייתכן שילדים צעירים יפרשו את "אובד" כ"עובד , " לא יתיי חסו לשורש , לא יזהו זיקה ל"איבדתי" או "אבד לי , " ולא יסיקו שבילי הלך לאיבוד . השאלה " איך אתם יודעים " ? מזמנת הצבעה על ההשתייכות למשפחת מילים אחת . פעילות – 3 בעבודה עם ילדים מתקדמים אפשר להרחיב את הדיון ב"היה" גם למילים אחרות הרומזות על זמן עבר - הפעלים בשיר , בלי להשתמש במונחים הלשוניים הפורמליים . מבחינה ספרותית זוהי הזדמנות להראות לילדים את השימוש בחזרה בשירים כאמצעי אמנותי ; אם המשורר ת חוזר ת על מילה כלשהי , ייתכן שה י א רוצה להדגיש משהו . פעילות – 4 בעבודה עם מתקשים כדאי לפרק את ההתבוננות לשני שלבים , לסמן תחילה את המופעים השונים של המילה "שלי , " לשוחח על הקרבה שלה אל "אני" ועל מהות השייכות ( אפשר להדגים בעזרת " א ימא שלי" או "אבא שלי" המבטאים שייכות וקרבה , ( ורק אחר כ ך להדגים את מהותה של המילה "לי" ב עזרת משפטים קצרים ( נתן לי , דאג לי ) ולסמן אותה בשיר . עם ילדים מתקדמים אפשר לשאול אם השם "בילי" מקרי , ולכוונם להתבוננות בשם עצמו , המורכב מ"בי" ו"לי , " שתי מיליות שיש להן זיקה מובהקת ל"אני . " פעילות – 5 המטרה בשאלה היא להדגיש את הידידות העמוקה שחולקים הילד והכלב . הכתיבה בבועת הדיבור היא חופשית . הילדים יכולים להראות לבן הזוג בכיתה את מה שכתבו בבועה . פעילות - 6 תשובת האם בשיר מאתגרת את הילד ( ואותנו כמחנכים ) במצוות כיבוד הורים . כדאי להזכיר לילדים כי גם כאשר אינם מסכימים עם תגובות הוריהם , עדיין חלה עליהם מצוות כיבוד הורים . במענה לסעיף ב כדאי להי מנע משיפוטיות כלפי האם . תשובות אפשריות עשויות להתמקד בדאגה של האם לילד ו בניסיון לנחם

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר