עמוד:58

פעילות , 6 סעיף ב - בדיון בכיתה כדאי להעלות גם את האפשרות להתפלל כדי לסייע להגשמת המשאלה . השיר " עזי דוהר , " מאת משה דור ( עמוד ( 52 משה דור ( נולד ב- ( 0223 עסק מצעירותו בעיתונאות , בעריכה ובכתיבה ספרותית . כתב בעיקר למבוגרים , וזכה בפרסים שונים על עבודתו . עוד על משה דור באתר לקסיקון הספרות העברית החדשה : http : // library . osu . edu / projects / hebrew lexicon / 00386 . php שמו של השיר – " עזי דוהר" – מקדים ונותן לנו מושג ראשוני על חלומו -משאלתו של עזי . הביטוי הפותח את השיר – " אילו היה לי" – מפליג משם והלאה , מעלה את הקוראים על גב הסוס הדמיוני , ומוביל אותם עם עזי למחוזות הדמיון . השיר , הכתוב בגוף ראשון , מתנתק מיד בשורה הראשונה מקרקע המציאות , וחוזר אליה רק בשורות האחרונות . את המשאלה "אילו היה לי סוס אביר" , עזי משמיע לעצמו לפני השינה . המשאלה פולש ת לחלומותיו וכובשת אותם עד לרגעים שלפני היקיצה , עם בוקר . המוטיב הבולט בשיר הוא השאיפה לגמוא מרחקים , לחלוף כרוח סערה בנופים שאינם נופי המציאות , כשמחוז החפץ הוא עצם היכולת להיות רוכב כל -יכול על סוס כל -יכול . השיר מציג את הפער העצום שבין היכולת הפנטסטית לכבוש מרחקים לבין החזרה הממושמעת אל א י מא , שבעצם קולה שמה קץ לחלום המסעיר . פעילות - 1 הפעילות ממקדת את התלמידים במשמעות של הביטוי "אילו היה לי , " המניע את השיר כולו . התשובה הנכונה היא כמובן " הלוואי שיהיה לי . " פעילות - 3 א . התלמידים מתבקשים לסמן את היעדים שעזי מציב לעצמו – הרים , ערים , שווקים , שדות , יערות , אגמים ונהרות , קצה העולם . ב . למעט "אל קצה העולם" , שממילא אינו יעד מוגדר , כל המקומות שעזי רוצה להגיע אליהם כתובים בצורת רבים . השמות ברבים מעצימים מאוד את ההרפתקה ההולכת ומתפתחת בדמיונו של עזי , את יכולתו כרוכב ואת כוחו של הסוס הדמיוני המופלא . ג . מאותה סיבה , המשורר אינו נוקב בשמות של מקומות ידועים . עזי חות ר להגיע למקומות נעלמים ו מסתוריים שאיש אינו מכיר , "שאפילו אבא לא ראה בכלל /

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר