עמוד:56

עוד על עודד בורלא - http : // www . dafdaf . co . il / Details . asp ? MenuID = 2 & SubMenuID = 144 & Page ID = 1643 & Ot = ב בשיר יש ארבעה בתים , שכל אחד מהם נפתח במילה " הלוואי . " בכל בית דובר אחר בגוף ראשון . בבי ת הראשון , ה שני וה רביעי הפעלים מעידים על דובר זכר , ובבית השלישי הפעלים הם בצורת נקבה . כל אחד מהבתים כתוב במתכונת המובילה להפתעה או לאמירה לא צפויה ; הדוברים מבקשים משאלה כדי להשיג מה שניתן ממילא להשגה כמעט ללא קושי , או כדי להשיג מה שקיים רק בדמיון . משאלות מעין אלה הולמות דוברים צעירים ו קוראים צעירים ... הבקשה של הדובר בבית האחרון מעידה על חשיבה ערכית , ולצדה קריצה : הדובר מבקש משאלה שתועיל לכלל הילדים , אך אינו שוכח את עצמו . הטקסט פשוט מבחינת הלשון ואוצר המילים . תו כנו וזיקתו לדמיון עושים אותו קרוב לעולמם של תלמידים צעירים . פעילות - 1 הפעילות המקדימה מופיעה מתחת לכותרת " משאלות " לפני קריאת השיר , ומטרתה היא להפנות את תשומת לבם של הילדים לנושא שבוודאי מוכר להם ולהצית את דמיונם . הפעילות מציגה שלוש משאלות של ילדים שונים ( שאינם קשורים לטקסט הספרותי . ( התלמידים מתבקשים לקרוא את המשאלות , לבחור משאלה אחת ולהתייחס אליה בשיחה בכיתה . כדאי לעודד את התלמיד ים להרחיב ולשער את הסיבות האפשריות לבקשת משאלה כזו , לשאול אם הם היו מבקשים משאלה כזו , וכמובן להביע את דעתם – האם המשאלה יכולה להתגשם ? פעילות - 2 פעילות זו מתייחסת במיוחד למשאלה האחרונה , שבה הילד מפגין תחילה חשיבה על זולתו ורק אחר כך על עצמו . הפעילות באה לעודד את הילדים לעבור את המשוכה האגוצנטרית ולחשוב על טובתם של אחרים . בשיחה בכיתה כדאי להצביע על ההבדל בין משאלות שמטרתן דמיונית או רגעית , לבין משאלות המבקשות להביא שינוי אמיתי לטובה בחייהם של אחרים . פעילות - 3 הפעילות מבקשת למקד את התלמידים דווקא במשאלה היחידה שיש לה סיכוי להתגשם - המשאלה הראשונה . בשיחה שכדאי לקיים בכיתה אחרי ביצוע הפעילות , כדאי להדגיש שלעתים קרובות יש בכוחו של אדם לפעול כדי להשיג את רצונו , בין אם מדובר ב " אפרוח או שניים " ובין אם מדובר בפריט אחר או בהישג כלשהו – בבית הספר , בספורט , במשפחה וכדומה . חשוב להסביר לתלמידים כי

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר