עמוד:54

פעילות – 8 עיסוק במילות שאלה - בעבודה עם תלמידים מתקשים , כדאי לבקשם תחילה לשאול שאלות העולות בדעתם בכל הקשר , להפנות את תשומת לבם למילות השאלה , לרכז אותן על הלוח . אחר כך הילדים יוכלו להעתיק את המילים לחוברת . פעילות , 11 סעיף ג – אפשר להציע ל תלמידים נושאים לשאילת שאלות , למשל , אוכל אהוב , זמן הכנת שיעורי בית , מקום שאוהבים לבקר בו וכדומה . כלומר , לנסות לכוון לעבר כך שהילדים ישאלו שאלות עם מגוון של מילות שאלה ולא ישתמשו רק במילת שאלה אחת . הפרק : " משאלות " ( עמוד 42 בספר הלימוד ) תמה : בפרק מובאים שלושה שירים העוסקים במשאלות , בחלומות ובבקשות של ילדים : "הלוואי " מאת עודד בורלא , " עזי דוהר " מאת משה דור , ושיר מאת אורי אורבך הנפתח במילים " הייתי רוצה להיות רב ראשי . " כמו כן מובאת " ברכת השנים , " אחת משלוש עשרה ברכות בקשה הנאמרו ת בתפילת שמונה עשרה . מטרות הוראת הפרק : ההיבט הספרותי-אורייני : הפרק מזמין את הקוראים להתבוננות בסוגים שונים של בקשות – בקשות פרטיות ובקשות כלליות של ילדים ושל מבוגרים , המובאות בשירים ובתפילה מן הסידור . תוך כדי התבוננות בבקשות מנקודת המבט הילדית , יוכלו התלמידים להתבונן ברגשותיהם ובמחשבותיהם שלהם עצמם , כמובן בעזרת תיווך רגיש של המורים . מעבר לפן הרגשי , כדאי להפנות את תשומת הלב של התלמידים לקשר שבין המצב הרגשי של הדוברים להיבטים צורניים בשירים ; המטרה היא לעורר את המודעות להיבטים אלה בטקסטים אמנותיים . בעת קריאת השירים יובלטו כמה אמצעים ספרותיים היכולים לתמוך בתוכן , כגון חזרה על מילים או על משפטים המבליטה רעיון או רגש מסוים , הגזמה , א ו שימוש בצורות לשוניות ייחודיות . ההיבט הערכי : בכל אחד מן הטקסטים יש מסר ערכי בעל ערך ; המשאלות בשיר " הלוואי " רחוקות מחמדנות , ומשקפות ראייה נאיבית- ילדית וחשיבה אלטרואיסטית שעניינה טובתו של הזולת ; בשיר " עזי דוהר " מופיעה הכמיהה למרחקים ולהרפתקאות , אך סופה בגעגועים לסביבה החמה והבטוחה של בית ההורים ולאהבתם . השיר של אורי אורבך נותן ביטוי לרצון הילדי להיות להיות מפורסם , כשהסיבה לפרסום היא למדנות , ידענות ובקיאות בתורת ישראל .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר