עמוד:53

פעילות - 3 כאן ניתן להתייחס לנושא הזכרת גשמים – " משיב הרוח ומוריד הגשם" - החל מתפילת מוסף של שמיני עצרת , ושאילת גשמים – " ותן טל ומטר לברכה" -החל מ-ז' במרחשוון . כדאי להסביר ש העיכוב בשאילת הגשמים נובע מהחשש שמא יחלו הגשמים לרדת בטרם ישובו לבתיהם כל עולי הרגל שעלו לירושלים בחג הסוכות . פעילות – 4 בעבודה עם תלמידים מתקשים כדאי להציע את "ריח שונה" כנרדף ל"ריח אחר . " אפשר גם לדבר במונחים של "משהו מיוחד . " השוני יכול להיקשר לשוני מהעונות האחרות או שוני מכל הריחות הקבועים שמכירים ומדברים עליהם ביומיום ( ריח חריף , ריח מסריח , ריח חזק , ריח חלש . ( אפשר לדבר על ריח של ראשוניות : של גשם ראשון ששטף את הצמחים והאדמה . אפשר לדבר עם התל מידים על הזיכרונות שלהם מהתחל ת הסתיו ומהריח שלו . פעילות – 5 השיר מאופיין במשפטים מאוד קצרים והנקודה בסוף כל שורה נותנת ומכתיבה את הקצב של השיר . הסיפור " האם הגיע הסתיו " ? מאת עודד בורלא ( עמוד ( 42 פעילות , 2 סעיף ב – בעבודה עם תלמידי ם מתקשים כדאי לקרוא באוזניהם את הקטע הקודם , מ"ענתה הנחליאלית בסבלנות רבה" ועד השאלה "אז מה היום , " ? שמופיעים בו המילה "סתיו" וכמה ממאפייני הסתיו . סעיף ג – כדאי לבקש וגם לציין בפני ה תלמידים מה הופך את הסיפור למשעשע הן בדו - שיח של הנחליאלי והנחליאלית והן בהמשך הסיפור . דוגמאות : הנחליאלית שואלת את הנחליאלי ... "" - אז מה היום " ? והוא עונה לה - " יום רביעי ; "" המשפט שהפרפר אומר : " אני אוהב רפרפת פרפראות ופרפרת - " . הבחירה של הפרפר במילים עם צלילים דומים וגם צלילים קשים להגייה משעשעת . פעילות – 3 בעבודה עם מתקשים כדאי להקריא שוב את הסיפור מתחילתו , ולהציע לילדים כמה אפשרויות לבחירה , למשל – הנחליאלים לא יודעים מה זה סתיו ; הם מחכים לחבר שלא מגיע ; הם לא יודעים אם הסתיו כבר הגיע ; הם לא בטוחים מה היום בשבוע וכו . ' אפשר גם לבקש מהילדים להרים יד כשהם שומעים בזמן ההקראה את השאלה שמטרידה את זוג הנחליאלים . פעילות – 5 בעבודה עם מתקשים , כדאי לסמן יחד אתם את סימני הסתיו המופיעים בטקסט הסיפורי , וכשהטקסט המסומן מול עיניהם לבקשם לאתר את אותם סימנים בטקסט השירי . פעילות , 7 סעיף ב – כדא י לציין בפני התלמידים כי " עפרוני" הוא סוג של ציפור שיר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר