עמוד:31

התלמידים נחשפים בספר למגוון רחב של שירים ועוסקים בין היתר במאפיינים כמו : חזרות , חריזה ועוד . בפרק "טיפשים או חכמים " ? הילדים נחשפים לביטויים של הומור בסיפורים ומעשיות ; פעמים רבות נעשה קישור בין היצירות לעולמם של הילדים , לדוגמה , הנושא של חברות בא לידי ביטוי ב פרק " לריב ולהתפייס " וגם בפרק " אריה , דבורה ועוד חברים " ( בפרק זה עולה גם הנושא של קבלת האחר או חברות בין שונים . ( נושא הדמיון עולה בפרק " משאלות . " כמו כן , ניתן לילדים להתבטא וגם להתייחס על מה שעובר על הגיבורים בשירים שהם קוראים , לדוגמה , בפרק " משאלות " ובפרק "על כלבים וילדים . " הישג נדרש : 7 קריאת טקסטים מן המקורות היהודיים כחלק בלתי נפרד מהמורשת התרבותית היהודית , תוך עמידה על ייחודם הלשוני לדוגמה : הפיוט " ארשת שפתינו , " "על הניסים , " ובלשון התלמוד שני מדרש ים שעניינם שבת ומתן תורה . בהתאמת התוכנית לחמ"ד שולבו טקסטים רבים נוספים מן המקורות : פסוקים מן המקרא , מדרשים , תפילות ופיוטים . הישג נדרש : 8 הכרה והבנה של המערכת הלשונית – מבנים , תופעות ותהליכים בלשון בתוך העיסוק בטקסטים השונים ניתנו פעילויות העוסקות בתופעות לשוניות האופייניות לסוגה . דוגמאות : תארים בפרקים " מה במודעה "ו " ? סיפור ציור ; " זמני הפועל , לדוגמה , בפרק " ברכות מכל הלב ; " בבחירת הנושאים הלשוניים הושם דגש על תופעות לשוניות המקדמות את הבנת הטקסט . לדוגמה , סימני שאלה בפרק " סתו ; " בפרק "סיפור משפחתי" יש עיסוק במילות זמן – מאפיין מרכזי בסוגת הסיפור ; תבניות לשון , כמו משפטי ניגוד מודגשים בפרק "להיות גדול , להיות קטן " – הבנת השיר תלויה בהבנת הניגודיות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר