עמוד:18

של הילד הוא גמישותו וזמינותו של הראשון לשימוש הולם בכל הנסיבות התקשורתיות של ההפקה " . מחקרים מראים שהתייחסות שיטתית לאוצר מילים היא דרך יעילה להעשרת אוצר מילים . ההתייחסות יכולה להיות המרה בנרדפות , ניתוח מורפולוגי ( שורש , משפחת מילים , ( שיבוץ במשפט וכדומה . אחת המטרות בספרים אלה היא הרחבה והעמקה של אוצר המילים הסביל והפעיל של התלמידים , לצורך שימוש מדויק במילים והתבטאות עש ירה והולמת מבחינת המשלב . נקודת המוצא לטיפול באוצ ר מילים היא תמיד הקשר טקסטואלי . לפני הקריאה נועד הטיפול באוצר מילים להסיר חסמי קריאה או להטרים תוכן באמצעות מילים ומושגים . אפשר לחלץ מראש מילים קשות לסוגיהן השונים – לברר את משמעותן במילון או לשער את משמעותן , לשלב במשפט . במהלך הקריאה עשויים להתגלות חסמים לקסיקליים נוספים . מומלץ בשלב זה לפרש את המילה ולהמשיך בקריאה . לעתים נכון לעצור כדי להתרשם מבחירה לקסיקלית יפה במיוחד , מעניינת וכדומה . לאחר הקריאה עוסקים בביסוס הידע של המילים שנרכשו – עוסקים בנרדפות , בשורש , ברמזי תוכן , במשפחת מילים , בשדה סמנטי ובצירופים . לדוגמה , בפרק " אפשר לומר ואפשר להגיד" עוסקים במילים נרדפות כמו מילים " חגיגיות" – יש נגיעה במשלבים שונים מבלי לתת להם את השם המדעי . יש גם חשיפה למילים לועזיות שנכנסו לשפה העברית . בפרק " חורף" מכירים שיר על חנוכה של ביאליק המושר גם היום ובו מילים במשלב גבוה ( למשל , אבוקה ) ומילים שאין משתמשים בהן היום כמו כרכר . באותו פרק עוסקים בשדה סמנטי ומסבירים מילים בהקשר של חורף . בפרק " טיפשים או חכמים "? מרחיבים התלמידים את אוצר המילים שלהם במילים פחות שכיחות בשיח שלהם . בכל טקסט חדש יפעילו המורים שיקול דעת באשר לדרך שמתאימה לטפל באוצר המילים שבטקסט ( במידת הצורך ) תוך בחירה מושכלת של המילים ואופן הוראתן ( נוסף על הטיפול המוצע בספר לתלמיד . ( 19 רביד , ד . . ) 2119 ( ניצני ההיצג הדבור והתפתחותם ברכישת השיח העיוני , בתוך : בלשנות עברית , , 51-59 ) גליון היובל , . ) 2119 עמודים . 3-4 Biemiller , A . Teaching Vocabulary - Early , direct , and sequential in Dyslexia Association quarterly newsletter , Perspectives , Fall 2000 , Vol . 26 , No . 4 .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר