עמוד:14

לדבר בשם אחת הדמויות המופיעות בשיר או בסיפור שקראו עליו ; בפרק "אפשר לומר ואפשר להגיד" הילדים כותבים באותה פעילות בשני משלבים שונים ( אגדה לעומת שיח יומיומי ) זאת כדי להעלות את המודעות לנושא בחירת מילים בהקשר חברתי- תקשורתי נתון ; בפרק " לשמור על העולם " הילדים כותבים רשימה של המלצות בעלת מכנה משותף . " סיפור משפחתי " – פרק זה לא רק שמספק הזדמנות להבעה בכתב , אלא הוא שם את נושא הכתיבה במרכז ועושה מעין תקריב ( זום אין ) למספר מאפיינים של כתיבת סיפור אישי תוך התחשבות , כמובן , בגילם הצעיר של התלמידים . בנוסף לכתיבת סיפור בפרק זה , ניתנת לתלמידים עוד הזדמנויות רבות לכתיבת סיפורים : למשל , בפרק " בחודש תשרי " . דיאלוגיות כאמצעי וכמטרה - פרקים רבים בספר מציעים פעילויות של שיחה / דיון בהרכבים שונים : מליאה , קבוצות וזוגות . לרוב פעילויות אלה כוללות שאלות מנחות ופתוחות , והן מטרימות את הפעילות האינדיבידואלית של הלומדים . לעתים הפעילות קודמת לקריאת טקסט , ובכך היא מקרבת את הלומדים אל הנושא . לעתים פעילות השיחה / דיון באה תוך כדי הלמידה , ולעתים הי א מוצעת בעקבות קריאה של טקסט , ומאפשרת דרכים לעיבודו מבחינה רגשית וקוגניטיבית . בתארו את ההוראה הדיאלוגית או השיח המקדם בכיתה , מסכם רובין אלכסנדר : " טענתו של ויגוצקי שלפיה " הכיוון האמיתי של התפתחות החשיבה אינו מן היחיד אל החברתי , אלא מן החברה אל היחיד" קרובה להסבריו של באחטין על ההשפעות החברתיות והסמיוטיות בהתפתחות החשיבה , והדיאלוג הוא אמצעי רב עוצמה להתערבות של קבוצת השווים או של מבוגרים בהתקדמותו של הילד לאורך זירת ההתפתחות הבאה או הפוטנציאלית " . פעילויות של שיחה ודיון מקדמות ומטפחות את יכולות הדיבור וההאזנה . כידוע , התפתחות השפה הדבורה קודמת להתפתחות השפה הכתובה . בשפה הדבורה הילדים מבטאים את ידע העולם שלהם ואת הידע הלשוני שלהם , ולכן היא בסיס לרכישת השפה הכתובה . הדיבור וההבעה בל -פה מתפתחים אצל התלמידים תוך כדי התנסויות של שיחה עם ילדים ועם מבוגרים . ההבעה בעל- פ ה מתרחשת גם בפעילות היומיומית בכיתה – במהלך משחקים , במפגש החברתי בין הילדים ובמפגש עם המורה . Alexander , R , 2005 Education , Culture and Cognition : intervening for growth . International Association for Cognitive Education and Psychology ( IACEP ) 10 th International Conference , University of Durham , UK , 10-14 July 2005 . page 11 .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר