עמוד:6

ומבחינת רמות ההבנה הנדרשות . הגיוון מתבטא גם בהרכב של הפעילויות – מפעילויות עצמאיות לפעילויות בזוגות ובקבוצות ועד לפעילויות במליאה . למידה מעגלית – תכנית הלימודים מציעה לחזור על הנושאים הנלמדים בשלבי הלימוד השונים . לכן כל סוגה נלמדת יותר מפעם אחת . בספר , התלמידים פוגשים פעמים אחדות כל אחת מסוגות - העל , ובכל מפגש עם הסוגה מחדדים היבט אחר שלה המשתקף בטקסטים . דוגמה : הסוגה ' רשומה ' מופיעה בפרקים רבים , למשל , העיסוק ברשימות מופיע בפרק " לשמור על העולם , " בפרק " חורף" ובפרק "אריה , פיל וחברים אחרים . " בפרקים " רשימות קיץ " ו"איפה מוצאים את זה " ? העיסוק אף עולה רמה ועובר לעיסוק בהסתכלות דו- מימדית בהקשר של רשימות ( טבלאות ותוכן עניינים . ( בנוסף , גם האמצעים האורייניים שבשרות הסוגות מופיעים פעמים אחדות בספר בהקשרים שונים . למשל , יש עיסוק חוזר בנושא של חזרות , לדוגמה חזרות בשירים : בפרק "להיות גדול , להיות קטן , " ובפרק " על כלבים וילדים . " יש גם עיסוק בחזרות בפרק המציג טקסט מידעי -טיעוני " לשמור על העולם . " חינוך לערכים – הטקסטים לספר נבחרו בקפידה , כך שיתאימו לנושא , יעניינו את התלמידים ויתאימו לגילם . מובן שגם מסרים חינוכיים עמדו מאחורי בחירתם , כגון : חינוך לאהבת הארץ " ) ימים מיוחדים (" חינוך לכבוד ולאהבת האדם " ) אריה , פיל וחברים אחרים ;(" חינוך לאסתטיקה " ) אביב הגיע , פסח בא ( " חינוך לשמירת הסביבה " ) לשמור על העולם ;( " חינוך לסקרנות ולחשיבה מדעית " ) שעשועי מדע ;( " ערכים הקשורים למורשת העם היהודי ( " מה במודעה , " " דברי חכמים ( " חגים ומועדים " ) בחודש תשרי , " "ימי החנוכה , " "ימי הפורים , " "אביב הגיע פסח בא" ועוד ) חינוך למשפחה " ) להיות גדול , להיות קטן " . ( הדגשת ההבעה בכתב ובעל- פה ועל דיאלוגיות כאמצעי וכמטרה - בספר הודגש נושא ההבעה בכתב ובעל - פה . בכל פרק ניתנו פעילויות רבות המזמנות כתיבה והבעה בעלפה . נוסף על כך , נבחרו סוגות ומיומנויות מרכזיות שנלמדו תוך כדי תהלוך מכוון של ההבעה . ( הרחבה בנושא ראו בעמ' ( 03 למידת לשון מן הטקסט ואליו – פעילויות הלשון נבנו בדרך התומכת בהבנת הטקסט ובהתאם למאפייני הסוגה הנלמדת . כמו כן פעילויות אלה נועדו להרחבה ,

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר