קראו בכותר - אוגדן למורה - חיים באי
7
   מפגש ראשון עם הספר  המפגש הראשון עם הספר נועד ליצור חוויה של הנאה , ובכך להניע את התלמידים להמשיך  לקרוא בו . כיוון שהתלמידים יופנו לקריאה עצמאית של הספר המפגש הראשון ייצור  גם הקשר תכני , יבהיר מהו המקום ומהי התקופה שבהם מתרחשת העלילה , יפגיש את  הקוראים העתידיים עם גיבורי הספר , ובכך 'יקל' על התלמידים .  הצעה דידקטית : כדי לקיים מפגש ראשון עם הספר , צריך לבקש מהתלמידים  להביא לכיתה את העותק של הספר שברשותם . לחלופין , אפשר לסרוק את  העמודים הרלוונטיים ( מפורטים בהמשך ) ולהקרין אותם בכיתה בפני התלמידים .  חשוב שהשיחה תתנהל רק על בסיס השערות . אין לצפות לתשובות חד משמעיות  גם אם הן מבוססות על תוכן העניינים . הכוונה היא להשאיר מקום למתח  ולסקרנות . דוגמה לתגובות של המורה : ייתכן , מעניין מה שאת / ה אומר / ת ... וכל  תגובה אחרת שלא סוגרת אפשרויות , אלא פותחת אותן .  במליאה  קוראים את שם הספר ואת שם הסופר , מתבוננים באיור שעל הכריכה , מעיינים בתוכן  העניינים שבפתח הספר .  מתבוננים בתרשים הנמצא בעמוד , 6 ומשוחחים על הקשר בין שם הספר לתרשים ( רחוב  הציפורים בגטו . (  שואלים : מהו 'אי ? ' האם ייתכן אי בתוך רחוב ? ( זהו 'אי' במשמעות של מקום מבודד ,  שיש לשרוד בו באמצעות תושייה וניצול המשאבים הקיימים בו , אין עזרה חיצונית )  שואלים : מה מסמלות ציפורים בדרך כלל ? ( דרור , חופש ( ...  לפני קריאת הספר  הערה דידקטית : לפני ששולחים את הילדים לקרוא את הספר כדאי ליצור אירוע  שישמש גריין לקריאה , שימשוך את הילדים לקרוא אותו . אנו מציעים שהפגישה  הראשונה עם הספר תיעשה במסגרת חגיגית . רצוי לקיימה בספריית בית הספר  או בספרייה העירונית . אם יש מישהו בקהילה בעל כישורי קריאה קולית טובים  ( קריין , שחקן ) אפשר להזמין אותו לקרוא בקול את הפרק הראשון . בנוסף ,  אפשר 'להפתיע' את התלמידים ולעצב את הכיתה - לתלות בכיתה צילומים של  כריכות שונות של הספר , שתורגם עד כה ל-20 שפות , מתוך תערוכה הנמצאת  באתר דףדף ( התערוכה עלתה לאוויר לכבוד יום הולדתו ה-80 של אורי אורלב  והוקדשה לספר ״האי ברחוב הציפורים ( . ״ אפשר לתלות איורים מן הספר , לברר  מה יש בהם ועוד . כתובת האתר : http : // www . dafdaf . co . il הכוונה היא ליצור אווירה שתשדר שזהו מהלך שונה , חגיגי , מסקרן ומזמין .
   שיחה מקדימה על המלחמה ועל החיים בגטו  שואלים : מה אנו יודעים על תקופה זו ? האם אנו מכירים ספרים / שירים / סרטים על  התקופה ?  מתבוננים בתצלומים הממחישים את מראה ההריסות בגטו ורשה ( אפשר להקליד במנוע  חיפוש , כגון ״גוגל תמונות , ״ את המילים 'הריסות גטו ורשה' ולקבל תצלומים מתאימים . (  משוחחים : מה אנחנו חושבים / מרגישים בעקבות ההתבוננות בתמונות ?  מסבירים לתלמידים שנקרא את רוב הספר בקריאה עצמאית , ואחרי שכל התלמידים  יסיימו את הקריאה נקיים שיח בקבוצות ובמליאה .  משערים : היכן ומתי מתרחשת העלילה ? אילו רמזים יש בתוכן העניינים ובתרשים לכך  שהסיפור קשור לתקופת השואה ? ( בתרשים כתוב ״הגטו , ״ בתוכן העניינים : פרק ג' -  ״ תופסים אותנו , ״ פרק ״ - ז' אני רעב , ״ פרק י״א - ״בונקר , ״ פרק י״ג - ״המרד״ וכו ( '  משערים : על מה יסופר בספר ? מי יהיו גיבוריו ? מה יקרה להם ?  שואלים : מי מספר את הסיפור - ילד , מבוגר ? על פי מה אנו קובעים ? ( פרק א' רומז  בשמו , ״הסוד של אבא , ״ על כך שהכותב הוא ילד )  שואלים את התלמידים לדעתם : האם הספר יהיה מפחיד ? מותח ? מעציב ? מצחיק ? אולי גם וגם ?