קראו בכותר - מדריך למורה : ימי הבית השני ותקופת המשנה והתלמוד - הנהגה, חברה ודת
1
   ימי הבית השני ותקופת המשנה והתלמוד :  הנהגה , חברה ודת  על פי תכנית הלימודים החדשה בהיסטוריה  לבית הספר הממלכתי-דתי  מדריך למורה  © תשע ״ ג 2112 - כל הזכויות שמורות למטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית , חברה לתועלת הציבור , קריית משה רואו , קלאוזנר 11 רמת אביב . 11316
   הקדמה  המדריך למורה שלפניכם מלווה את הספר ״ ואלה תולדות : ימי הבית השני ותקופת המשנה  והתלמוד : הנהגה , חברה ודת . ״ הספר מיועד לתלמידים בכיתה ט ' בהיקף לימוד של 03 שעות .  הספר כולל חמש יחידות לימוד המשתרעות על פני ציר זמן שראשיתו בשנת 856 לפסה ״ ן עם גלות  בבל וסיומו בשנת 833 לסה ״ ן בחתימת התלמוד . היחידה הראשונה והיחידה האחרונה הן  יחידות בחירה .  הספר נכתב על פי תכנית הלימודים החדשה לחמ״ד . במוקד התכנית עומדים עיצוב אורח  החיים והזהות היהודית ובחלק מהנושאים היא מתבססת על ידע מוקדם . בראש כל פרק מופיע  המוקד של הפרק בהתאם לסוגיה המרכזית ומוקדי ההוראה בתכנית הלימודים . הבנת המוקד  חשובה לתכנון ההוראה בהתאם למטרות התכנית ומסייעת לחלוקת השעות המומלצת לכל  יחידה . לדוגמה , התכנית לא עוסקת במלכותו של הורדוס ובמפעלי הבניה שלו אלא בעמדות של  קבוצות שונות בחברה היהודית כלפי השלטון הרומי . כמו כן אין בספר הצגה של גורמים למרד  הגדול אלא דיון בתוצאותיו ובהשפעתו על אורח החיים והזהות היהודית .  פרקי הספר מחולקים לסעיפים על מנת להקל על המורה ועל התלמיד את ארגון המידע .  כל סעיף מסתיים בשאלות לסיכום הסעיף ובסוף כל פרק מופיעות שאלות לחזרה ולדיון .  הפרקים מלווים בייצוגים מילוליים – תעודות וקטעי מחקר , ובייצוגים חזותיים – ציר זמן  בפתח כל יחידה , תמונות ומפות . בחירת המקורות המילוליים והחזותיים נעשתה בהתאמה לגיל  התלמידים . כדי להקל על קריאת המקור נוסף הסבר מתווך המופיע בסוגריים מרובעים ובגופן  מוקטן . המורה יחליט על השימוש בפעילויות ובייצוגים השונים בהתאם לרמת התלמידים בכיתה .  הספר על מרכיביו השונים נותן מענה למטרות הוראת-למידת היסטוריה .  בתחום הקוגניטיבי המטרות הן : הכרת אירועים , רכישת מושגים ומיומנויות ופיתוח חשיבה  היסטורית ( בעזרת הבחנה בין סיבה לתוצאה , בין דעה לעובדה , הסקת מסקנות . ( הטקטס של  הספר , השמות והמושגים המודגשים והמבוארים - מאפשרים ללומד להכיר את האירועים  המרכזיים של המאות הללו . מגוון התמונות , התעודות , המפות וקטעי המחקר המשולבים בפרקי  הספר , מזמנים דיון באירועים ההיסטוריים מזוויות ראייה שונות . השאלות לסעיפי הפרק  והשאלות לחזרה ולדיון - מאפשרים פיתוח חשיבה היסטורית והן כוללות שאלות מסדר חשיבה נמוך ומסדר חשיבה גבוה .