קראו בכותר - מסביב לים התיכון : מדריך למורה
15
   דרכיההוראה-למידה  בתהליכי ההוראה-למידה של אזור באוברפי ( רגיון , ( כדאי להדגיש היבטים שונים במקצת  מאלה המודגשים כאשר מלמדים גאוגרפיה נושאית ( כמר . לדוגמה , מיומנויות המפה הנלמדות  במסגרת הנושא ״מהגלוכרס למפת . ( ישראל״ כאן כדאי לשלב דרכי למידה שלבהירו את  המסרלם העיקריים של האזור ' מצד אחד , ואת הייחודיות שלו מן הצד האחר . חשונ  להשתמש בדרכי למידה היוצרות כלפי המקום אמפתיה ולא ביקורת שיפוטית , ולהימנע  ממשימות שבהן התלמיד נדרש להניע להערכה או למסקנות מרחיקות לכת שאץ לו די ידע  כדי להביע אליהן .  דרן מ 1 מל 3 ת . להוראח . / iwjn יאתנות . ה'ם ״ \\ yj \ r \  כדאי לחלק את הנושא לפי החלוקה לשני חלקיו של הספר . בתחילה כדאי לעבוד עם  התלמידים על המבואות - הפיזיים והאנושית אחר כך אפשר לחלק את הכיתה לקבוצות ,  וכל קמצה תלמד על אחת ממדינות הים התיכון . בשלב האחרון ידווחו הקבוצות על ממצאי  עבודתן למליאת הכיתה , ויציגו את התוצרים השונים שהכינו .  אם נוקטים כדרך זאת , חשוב לתת את הדעת על אופי הדיווח בתערוכה ? בדפי עמדה  שהתלמידים יכינו עבור חבריהם ? כהרצאה המלווה בעזרי לימוד שונים' במצגות ? לכל אחד  מהאמצעים האלה יש יתרונות וחסרונות שחשוב לשקול לפני ההחלטה על דרך הדיווח .  ר ? £ 1 , רי  לא כולם צריכים ללמוד הכל  בגלל ההבדלים בין הלומדים , ובנלל הזמן המוגבל WJJ , לייעל את הלימוד וללםד הלק  מפרק 1 הספר , N'cntH'a pirn וחלק באופן אקסטנסיבי . אפטר נם טיהיו תלמידים  שלא יחויבו ללמוד את כל ההומה  הבחירה מה ללנזד ומה לא . ומה ילמדו התלמידים השןנים , תיעטה על » 9 שיקולים  דידקס״ם טונים / על סי הרכב הכיתה , הרקע הלימןךי טלה , החביבות טל כל נוטא  וכדומה .  ההכוונה וההדרכה של המורה חיוניים להצלחת הלמידה האקסטנסיבית . כדאי לםון את  התלמידים להסתייע בפעילויות המוצעות בספר כדי לקלוט את המסרים והרעיונות  המרכזיים המובאים בכל פרק בספר , להבין את משמעותם של המושכים והמילים טבפרק , ולרכוס את המיומנויות הנלמדות בו .
   לפניכם כמה דוגמאות לדרכי הוראה-למידה היכולות להתאים להוראת התכנית , הדוגמאות  האלה הן המלצות כלבד , ואפשר להשתמש בדרכים מגוונות אחרות .  משת * ך חסידים 1 המתז 1 ח .  כדי להפוך את תוכני הלמידה למוחשיים , וכדי שהתלמידים יחושו מעורבות כתהליך הלמידה ,  אפשר להשתמש בטכניקות של משחק תפקידים או המחזה . מה ההבדל כץ שתי הטכניקות ?  כמשחק התפקידים התלמידים מציגים אירוע ללא תכנון מראש , ואילו בהמחזה התלמידים  מציגים אירוע מסוים , שאירע כמקום מסוים , ושהם יודעים עליו מקריאה או מהוראות  מפורטות שקיבלו .  1 ד' ן דילמה  דילמה נוצרת כאשר קיימת התנגשות כין ערכים סותרים או ביו השקפות-עולם מנוגדות .  במקומות אחדים כמהלך הלימוד מופיעות דילמות , לדוגמה . בפעילות 1 עמי . 84 אפשר להעלות  ככיתה דילמות שאינן מופיעות בפעילויות , כמו : האם כדאי לפתח תיירות מאסיבית על חשבון  אובדן האופי האמיתי של אזור מסוים , מה המחיר של פיתוח תעשייה באזורי חופים , ועוד .  אפשר לעסוק בדילמות האלה בטכניקת ההוראה-לטידה הנקראת ״דיון . דילמה״  הצעה לפעילות בירך של 1 יו ( ד > למה ;  שלב א : שיחה במליאת הכיתה לכירה מהות הדילמה . בשיחה הזאת יש להעלות באופן ברור  וחד-משמעי את הערכים או השקפות-העולם הבאים לידי עימות כדילמה הזאת .  שלב ב ; התלמידים מתחלקים לשלוש קבוצות ריון :  . 1 קבוצה ובה כל התלמידים המצדדים בערך האחד .  / zy / 27 / 7 ובה כל התלמידים המצדדים בערך האחר .  J קבוצה וכה התלמידים שלא החליטו החלטה חד-משמעית .  בכל קבוצת דיון התלמידים מעלים את הנימוקים לתמיכתם בערך שבחרו .  שלב ג : התלמידים מתכנסים שוב למליאת הכיתה ויושבים כשלושה גושים , בהתאם לשלוש  הקבוצות , ועורכים דיון כדילמה . חשוב מאוד לשלב בדיון הזה משחקי תפקידים  וויכוחים כין מספר מצומצם של משתתפים , כאשר שאר התלמידים צופים .  שלב ז : מאפשרים לתלמידים ששלנו את דעתם כמהלך הדיון לשנות את מקומם , ולהסביר  מדוע שינו את דעתם .  שלב ה : התלמידים מסכמים בכתב את הדעות השונות ומביעים את דעתם האישית המנומקת .
אנא המתן/י... הספר בטעינה