קראו בכותר - אנשים ויישובים : מדריך למורה
20
   על איסוף נתונים דמוגרפיים  איסוף נתונים על תושבי העולם , עיבוד הנתונים והפצתם לכל דורש , מתבצעים כיום ללא הרף בעזרת  מערכות התקשורת ובעזרת טכנולוגיות המידע המתפתחות בקצב מהיר ביותר . מלאכת האיסוף של נתונים  אמינים ומדויקים היא מלאכה יקרה ומורכבת , למרות טכנולוגיות המידע המתוחכמות של ימינו .  את מאגרי הנתונים הבסיסיים של מדינות העולם יוצרים בעזרת מפקדי אוכלוסין , הנערכים בערך אחת  ל-10 שנים בכ-200 ממדינות העולם . במועד שנקבע למפקד אוכלוסין במדינה מסוימת , התושבים ממלאים  שאלונים הנוגעים לתחומים רבים של חייהם – פרטים מזהים , משלח-יד והשכלה , וכן פרטים אודות רמת  חייהם . השאלונים אינם אחידים בכל מדינות העולם , ובכל מדינה מחליטים אילו תחומים ייבדקו במפקד  האוכלוסין , ואילו שאלות יישאלו .  הנתונים המתקבלים ממפקד האוכלוסין נאספים , בדרך כלל , על ידי מוסד ציבורי מרכזי , שממיין ,  מעבד , מנתח ומפרש אותם . בישראל , למשל , המוסד הציבורי העוסק בכך הוא ״ הלשכה המרכזית  . לסטטיסטיקה״  המידע שנאסף במפקדי האוכלוסין מתעדכן באופן מתמיד בעזרת איסוף ורישום נתונים שוטף – כל ילד  שנולד , כל אדם שנפטר , וכל אזרח שיוצא מן המדינה או נכנס אליה , נרשם בצורה מסודרת במאגרי המידע  של המדינה .  הנתונים שמתקבלים במדינות השונות מועברים למוסדות האו״ם ולמכוני מחקר שונים , ובאלה מתרכזים  מאגרי נתונים עצומים ורבי ערך מכל רחבי העולם . הנתונים שבמאגרים האלה מעובדים עיבוד נוסף על  ידי מומחים וחוקרים , ומכאן הם מופצים לצרכנים שונים - בין-לאומיים ולאומיים , ציבוריים ופרטיים  - במגוון רחב של פרסומים : שנתונים סטטיסטיים , מאמרים וכדומה .  מפקדי האוכלוסין הם המבצעים הקשים והמורכבים ביותר בתהליכי איסוף הנתונים . ההתמודדות עם  הקשיים הכרוכים בביצועם גורמת , מצד אחד , להעריך את ההישגים הגדולים של האנושות בתחום זה של  איסוף נתונים , ומן הצד האחר , מתברר שגם בימינו רמת הדיוק והמהימנות של הנתונים מוגבלת , ולכן יש  לקבל חלק גדול מהם תוך ספקנות והסתייגות .  מהם , אם כן , הקשיים העיקריים הכרוכים בעריכת מפקד אוכלוסין ?  לתכנון ולביצוע של מפקד אוכלוסין נדרשים משאבים גדולים : כסף , כוח אדם מיומן ומערכות מיחשוב  מתוחכמות . למדינות רבות בעולם אין את המשאבים הדרושים לכך .  יש מדינות הנמנעות מלקיים מפקד אוכלוסין , שכן הנתונים המופקים ממנו עלולים לחשוף מידע  שהשלטון אינו מעוניין בפרסומו . מאותה סיבה יש מדינות המסלפות במתכוון את הנתונים שנאספו  במפקדי האוכלוסין שהן עורכות .  במפקדי האוכלוסין , ידיעת קרוא וכתוב חיונית למילוי השאלונים אולם במדינות רבות יש תושבים  שאינם יודעים קרוא וכתוב , ויש מדינות ששיעור הבערות בקרב אוכלוסייתן גבוה מאוד . במדינות אלה ,  שהן בדרך כלל מדינות תת-מפותחות , דרושים משאבים נוספים למימון פוקדים שיסייעו לתושבים  במילוי השאלונים .  במדינות רבות יש אוכלוסיות שקשה לפקוד אותן , אם מפני שאין להן מקום מגורים קבוע , כמו הנוודים  באזורי המדבר , ואם מפני שרבים מתושביהן הם ״ חסרי . בית״ תופעה זאת נפוצה במדינות עניות כמו הודו , אך היא קיימת גם במדינות עשירות , כמו ארה״ב . נספחים נספחים
   תושבים רבים במקומות שונים בעולם מסרבים לשתף פעולה ולהתפקד במפקד אוכלוסין . יש בהם  החוששים שהמידע שיחשפו יגרום להם נזק . לדוגמה , יש החוששים שייאלצו לשלם מסים גבוהים אם  ייחשף גובה הכנסתם , ויש החוששים מגירוש או ממעצר , שכן הם חיים במדינה באורח לא חוקי . קבוצות  אוכלוסייה אחרות מסרבות להתפקד מטעמים של דת ומסורת . כך , למשל , קבוצות של חרדים קיצוניים  בישראל לא מתפקדות מכיוון שלדעתם , על-פי ההלכה היהודית אסור לקיים מפקד אוכלוסין . בשנים  האחרונות ישנה התנגדות למפקד אוכלוסין מצד אוכלוסיות הרואות בשאלות שהם נשאלים במפקד  משום חדירה לתחום הפרט ופגיעה בזכויותיו . טענות כאלה הביאו , למשל , לעריכת שינויים בשאלונים  של מפקד אוכלוסין בהולנד . בדנמרק , בגלל החשש מפגיעה בצנעת הפרט , אין מקיימים מפקד אוכלוסין  כלל , והמידע על אזרחיה של מדינה זאת מתקבל אך ורק ממרשם האוכלוסין הלאומי .  בעיה מרכזית נוספת היא ״ התיישנותם״ המהירה של הנתונים , המאבדים מתוקפם מיד משנגמרה  מלאכת איסופם . עדכון מתמיד של הנתונים הוא , על כן , תהליך מחויב המציאות ואף לשם כך דרושים  משאבים רבים ומנגנון מסודר ויעיל .  האם אפשר להתגבר על הקשיים הכרוכים במפקדי האוכלוסין ?  מזה שנים רבות , מדינות עשירות כמו ארה״ב וגרמניה וכן מוסדות האו״ם מסייעים במומחים ובמימון  למדינות פחות מפותחות המבקשות לערוך מפקד אוכלוסין . כמו כן , מומחים עושים שימוש בשיטות  מתמטיות וסטטיסטיות ובצילומי אוויר כדי לספק אומדנים במקומות שבהם אי אפשר לאסוף נתונים .  אין ספק שבעתיד , עם התפתחות נוספת בטכנולוגיות המידע , יהיה אפשר לייעל ולהוזיל את איסוף  הנתונים , בין אם במפקדי אוכלוסין ובין אם בדרכים אחרות .  וכמה פרטים על מפקדי אוכלוסין בישראל :  מפקד האוכלוסין הראשון נערך בישראל בשנת - 1948 שישה חודשים בלבד לאחר הקמת המדינה . מטרתו  העיקרית הייתה להכין את רשימת הבוחרים לקראת הבחירות לכנסת הראשונה .  המפקדים הבאים נערכו בשנים : 1981 , 1972 , 1961 . ו-1995 הכנתו של כל אחד ממפקדי האוכלוסין נעשתה  במשך כמה שנים , ובימי המפקד עצמו גויסו למלאכה אלפי עובדים . ההשתתפות במפקד אוכלוסין היא חובתו של כל אזרח בישראל , וחובה זאת מעוגנת בחוקי המדינה .