קראו בכותר - אנשים ויישובים : מדריך למורה
6
   א . בתחום המקצוע  הספר מושתת על עקרונות המקצוע ועל התכנים , המיומנויות והערכים הבאים לידי ביטוי בתכנית  הלימודים של מקצוע הגאוגרפיה .  הדגשת הנושאים המרכזיים המעסיקים את מדינות העולם בימינו , בראשית המאה - ה-21 נושאי הספר  מתמקדים בתופעות ובתהליכים פיזיים ואנושיים , דינאמיים ועכשוויים , המשפיעים על החיים על פני  כדור הארץ . בכל הנושאים הנידונים בספר מובאים לתלמידים תכנים , מושגים ומיומנויות החיוניים  להבנת העולם שהם חיים בו , ומקנים להם כלים לניתוח אירועים ומצבים משתנים , המתרחשים תדיר  בעולם בכלל ובישראל בפרט .  הספר מביא עניינים אקטואליים , אירועים הנמצאים על סדר היום העולמי , כולל כאלה השנויים  במחלוקת , ובהם : איך צריך להיערך לנוכח הזדקנות האוכלוסייה ? האם תהליכי הגלובליזציה משפרים  את מצב המדינות הפחות-מפותחות ? מה השפעתם על מצבן של המדינות המפותחות ? וכיצד לטפל  בבעיית העובדים הזרים ?  מיגוון היבטים המדגישים את רב-תחומיותו של מקצוע הגאוגרפיה ואת החשיבות של הבנת הקשרים  ויחסי-הגומלין בין התחומים .  התכנית מתמקדת באחד העקרונות החשובים של הגאוגרפיה : ניתוח קשרים וזיקות גומלין בין תופעות  ובין תהליכים המתרחשים בקרב אוכלוסיות שונות , וביטוים המרחבי .  ניתוח הקשרים וזיקות הגומלין בין התחומים והתופעות נערך בעזרת אמצעים שונים : טקסטים ,  טבלאות , ואמצעים חזותיים כמו מפות , דיאגרמות ותמונות .  כך , למשל , בניתוח הגורמים לצפיפות האוכלוסייה באזורים שונים מובא דיון נרחב בקשרי הגומלין  בין תופעות אנושיות ובין תופעות טבע ; המפה המציגה את רמת הפיתוח של המדינות השונות בעולם  מבוססת על שקלול של מיגוון תופעות אנושיות ; וכשדנים בהתפתחותן של ערי עולם יש התייחסות  לקשר בין תופעות כמו תקשורת , כלכלה ורמת חיים .  הידע וההבנה שירכוש הלומד בגישה המדגישה את זיקות-הגומלין בין התופעות יתנו בידיו כלים  להבנת הסביבה המורכבת שהוא חי בה , וכלים להבנה של אזורים אחרים בעולם .  בצד הדיון הכללי בנושאים גלובליים ואוניברסליים , כלולות בחומר הלימוד דוגמאות רבות , המתמקדות  באזורים מסוימים ובאוכלוסיות מסוימות ברחבי העולם . הדוגמאות נועדו להמחשה של תופעות  ותהליכים גלובליים , והן מדגישות גם את ההיבטים המייחדים את האוכלוסיות ואת המקומות  שמוצגים בהן . צורה זו של הצגת התכנים - הכללות והדגמות - תורמת להרחבת אופקיו של התלמיד  ולפיתוח יכולתו להבין תהליכים אנושיים מורכבים . כך , למשל , כשדנים בהגירה של פליטים , מובאת  דוגמה של כ-2 מיליון איש מתושבי חבל דרפור שבדרום סודאן , שנעקרו מבתיהם מאז שנת . 2003  למדינת ישראל יוחד בתכנית מקום חשוב . נבחנים תהליכים כלל-עולמיים וביטוים בישראל , בצד  מאפיינים ייחודיים לאוכלוסיית המדינה . דיון כזה יביא להרחבת ידיעותיו של התלמיד אודות המדינה ,  וייתן בידיו כלים להבין ולנתח תופעות ותהליכים המתרחשים בישראל מתוך פרספקטיבה גלובלית . כך ,  לדוגמה , מובאים בספר דיונים בגידול האוכלוסייה בישראל , בהשפעה של העלייה לישראל על עיצוב  דמותה של המדינה , בתנועות הגירה של יהודים ברחבי העולם , בבעיית הפליטים , ובתופעת העובדים  הזרים . . 1 עקרונות ומטרות
   ג . בתחום ההוראה-למידה  רלוונטיות והתחשבות בגיל הלומדים :  חומרי הלימוד עוסקים בנושאים אקטואליים ועדכניים המותאמים לגיל הלומדים ולחיי היום-יום  שלהם . זה נעשה באמצעות דוגמאות , חקרי אירועים , סיפורים , איורים וצילומים , ובאמצעות פעילויות  שבהן הלומדים מתלבטים בבעיות אקטואליות ומביעים את דעתם המנומקת ואת טעמם . ה״אני  מאמין״ שמאחורי חומרי הלימוד הוא : כאשר תהליך הלמידה ונושאי הלימוד הם רלוונטיים ללומדים ,  יש סיכוי גדול להשיג את המטרות של תכנית הלימודים .  ב . בתחום הערכים  ביסודה של התכנית עומדת גישה הומניסטית , המעמידה את האדם במרכז ומאמינה בפוטנציאל הטמון  בו לכוון ולתכנן את חייו ולהשפיע על עתידו . בצד הצגת הסכנות , הבעיות והקשיים הניצבים לפני המין  האנושי כיום , מודגשת בתכנית הגישה שלפיה היוזמה , התושייה , היצירתיות ויכולת ההמצאה שבני  האדם ניחנו בהן , מסייעות בידיהם להתמודד עם הסכנות ועם הבעיות הניצבות בפניהם , ומצעידות את  העולם קדימה לקראת עתיד טוב יותר . כך , למשל , בפרק הדן בגידול אוכלוסייה מודגשת היכולת של  האדם כפרט , ושל המדינה , לתכנן ולפעול לשינוי בשיעורי התמותה , ברמת ההשכלה , בפריון ועוד .  המפגש עם אוכלוסיות , יישובים , תרבויות ואורחות חיים , הצומחים בתוך נסיבות חברתיות ותרבותיות  שונות ומגוונות , נותן בידי התלמיד כלים להבין ולקבל את ה״אחר״ . וה״שונה״  במהלך הדיון בנושאים השונים בספר מודגשים הקשרים והזיקות בין אוכלוסיות שונות במקומות  שונים בעולם , וההשפעות ההדדיות של תהליכים במקומות שונים בעולם . מתוך העיסוק בקשרים  ובזיקות האלה יבינו הלומדים , אזרחי העתיד , ש״עולם אחד הוא , עולמנו״ ויכירו בצורך בשיתוף פעולה  בין אוכלוסיות וכן במעורבות ובנטילת אחריות על שלומו ועל עתידו של כדור הארץ כולו .  בספר מוצגים נושאים שנויים במחלוקת , שאלות פתוחות , גישות מדעיות מנוגדות , ודילמות  ערכיות-חברתיות הנתונות בדיונים חריפים . לדוגמה :  - בדיון אודות הורדת שיעורי הילודה במדינות הפחות-מפותחות עולה הדילמה : האם אמצעי הכפייה  שמפעילות מדינות מסוימות על אזרחיהן כדי להוריד את שיעורי הילודה הן פעולות מוצדקות או  לא ?  - בנושא ההגירה עולות גישות מנוגדות באשר לשאלה : האם תנועות ההגירה בעולם עתידות לגדול או  להצטמצם ?  השאלות האלה מתאימה לשכבת הגיל של אוכלוסיית היעד - צעירים בגיל ההתבגרות שמתלבטים  בשאלות ערכיות וחברתיות .  פיתוח מעורבות ואיכפתיות אצל התלמידים , אזרחי העתיד של מדינת ישראל והעולם , מתוך הבנת  הבעיות הרבות והמגוונות שמדינות שונות בעולם מתמודדות איתן . בין השאר מובאים נושאים  דמוגרפיים ונושאים הקשורים בהגירה הנידונים תדיר בעיתונים , ברדיו , במאמרים ובשיחות המתקיימות  במקומות שונים . תלמידים שירכשו ידע בנושאים האלה יוכלו להיות שותפים לשיחות ולדיונים ולהביע את עמדתם על בסיס הידע שצברו , וכך תגדל מעורבותם בחברה שהם חיים בה .
אנא המתן/י... הספר בטעינה