קראו בכותר - אביב חדש : האנציקלופדיה הישראלית לנוער - כרך 1 : א, אלף - אלג
33
   חייל הבדיל , גיבור האגדה המפורסמת  של הנס כריסטיאן אנדרסן , מצליח  להעניק כוח ולעורר הזדהות בלב הילדים .  ציור מאת עינת פלד  שבמהלך שנים ארכות אלו , שבהן המתין אבשלום לסליחת  אביו , הצטברה בלבו מרירות רבה ובקרת קשה על מעשיו  הלא צודקים של דוד . יתכן שהוא אף חשש , שדוד ימנע  ממנו להיות מלך אחריו , וחשש זה הניע אותו למרד באביו .  מרד אבשלום  אבשלום התכונן היטב למרד . הוא הבין שהצלחתו תלויה  בתמיכת העם בו . לפיכך עמד בשער המשפט ( הוא המקום  שבו נערכו משפטים ) והחניף לכל מי שבא להשפט . הוא גם  אמץ לו גנוני מלכות : ״ ויעש לו אבשלום מרכבה וסוסים  וחמשים איש רצים לפניו״( שמואל ב , טו א ) . ואמנם הצליח  אבשלום למשך אחריו את רבו של העם והצבא ,  נראה  שהצלחתו זו נבעה לא רק מקסמיו , אלא גם בשל  ההתנגדות למלך דוד , שהתיש את העם במלחמות רבות  וארכות . אבשלום הכריז על מרד בשלטונו של דוד . המרד  גדל והתעצם עד שדוד נאלץ לצאת מירושלים ולבקש  מקלט בעבר הירדן מזרחה . אחר כך נכנס אבשלום  לירושלים . אולם המרד נכשל . אבשלום העדיף את עצתו  של חושי הארכי על פני עצת אחיתפל לרדף אחרי דוד מיד .  כעצת חושי הארכי , כנס אליו אבשלום תחלה את תומכיו  הרבים . הדחיה אפשרה לדוד  לחזק את צבאו ולשלח אותו  למלחמה באבשלום ובאנשיו  ביער אפרים . צבא אבשלום  הובס . הוא עצמו נמלט על נפשו  רכוב על פרד . אולם בדרך  נתפסו שערותיו הארכות בענפי  עץ אלה והוא נשאר תלוי . אחד  מאנשי יואב ראה אותו תלוי  בשערותיו על עץ והודיע לשר  הצבאי וזה צוה להרג את  אבשלום המורד . עם מותו בא  הקץ למרד .  דמותו של אבשלום מצגת  במקרא מצד אחד בדרך  שלילית , כמי שמשך את לב  העם בתחבולות של שלטון ,  ומצד אחר כמי שאביו עשה לו  עול ולא נהג עמו בצדק . דוד  התאבל מרה על בנו : ״ אבשלום ,  בני בני אבשלום , מי יתן מותי  אני תחתיך״( שמואל ב , יט א ) .  דוד בן ישי יואב בן צרויה  אגדה  ספור קצר על מארעות שקרו  באמת או על מארעות דמיוניים ,  שיש בו יסוד של נס ופלא  . רב  האגדות הן ספורים עממיים  פשוטים ותמימים , שעברו מדור  לדור בעל - פה ומחבריהם אינם  ידועים  .  ישנם ארבעה סוגי אגדות : מיתוסים - מעשי גבורה של  אלים או אלים למחצה ; סגות - קורות האבות ואנשי השמ  של האמה או של השבט , לגנדות - חיי קדושים ונביאים ;  ספורי מעשיות ומשלים לשם שעשוע ולמוד מוסר השכל .  כל העמים יצרו וספרו אגדות . דור דור והאגדות שלו , עם  עם והגבורים שלו . האגדות נדדו מעם לעם ומארץ לארץ  ובכל מקום קבלו גון חדש . בכל זאת , גלו חוקרי הספרות  והפסיכולוגים שקים דמיון רב בין האגדות שנוצרו אף אצל  העמים הרחוקים ביותך . בארצות המזרח נכתבו ספרי  אגדות עוד לפני מאות שנים . המפרסם שבהם הוא ״ אלף  לילה ולילה״. בימי הבינים יצרו עמי אירופה אגדות רבות  על חיי הקדושים הנוצרים , שנועדו לעורר ולחזק את  האמונה . אולם אסוף האגדות וכנוסן בספר החל רק  במאתים השנים האחרונות . מפרסמות ביותר הן האגדות  של האחים גרים הגרמנים .  אגדות עם רבות עבדו על ידי סופרים ומשוררים אמנים ,  שהוסיפו עליהן מדמיונם ומכשרון הספור שלהם . זוהי  האגדה האמנותית . המפרסם בין מספרי האגדות  האמנותיות הוא הנס כריסטין אנדרסן הדני . בספרות  העברית כתבו אגדות אמנותיות ח״ן ביאליק , י״ל פרץ ,
אנא המתן/י... הספר בטעינה