קראו בכותר - אביב חדש : האנציקלופדיה הישראלית לנוער - כרך 2 : אל גרקו - אתר
60
   אמניסיפציה  אמנסיפציה היא שחרור משעבוד ומהגבלות על ידי מתן  זכיות המכירות בתרות ובשויון של קבוצות בני אדם  .  חקי האמנסיפציה נועדו להעניק זכיות שוות ליחידים  ולקבוצות שסבלו מאכליה חברתית מדינית ומשפטית .  היהודים שחיו באירופה סבלו במשך מאות שנים מחקים  שהגבילו את פעילותם הדתית , התרבותית , הכלכלית  והמקצועית . בארצות רבות הם נאלצו להתגורר באזור  מחיה מצמצם - בגטו . ארצות - הברית היתה המדינה  הראשונה שהעניקה ליהודים זכיות מלאות . החקה  האמריקנית , שנסחה ב - 1787 , הבטיחה מתן זכיות מלאות  לכל תושביה . אבל באותה עת לא היו יהודים רבים  בארצות - הברית .  האמנסיפציה החלה בצרפת והתפשטה באנגליה  ובאוסטריה במחצית השניה של המאה ה - 18 . זה היה לאחר  שבמהפכה הצרפתית ( 1790 ) הענקו לכל הצרפתים וגם  ליהודים שחיו בצרפת ״ זכיות אדם ואזרח ״ על פי החק .  כבושי נפוליון הפיצו את רעיונות האמנסיפציה והאיצו את  התהליך של קבלת היהודים כאזרחים שוי זכיות בארצות  מושבם . במזרח אירופה זכו היהודים לאמנסיפציה רק  לאחר המהפכה הרוסית בשנת 1917  .  השפעת האמנסיפציה על היהודים  בעקבות האמנסיפציה חלו שנויים בכלכלה ובתרבות של  החברה היהודית . יהודים החלו לפעל בתחומים שקדם לכן  היו סגורים בפניהם . שני הבנקים המרכזיים באירופה  במאה ה - 19  היו שיכים למשפחות יהודיות - רוטשילד  ופררה . יהודים רכשו השכלה גבוהה ולמדו מקצועות כמו  משפטים , עתונות ומדעים והתבלטו בחיי הרוח , התרבות  והפוליטיקה . ההשתלבות המהירה של יהודי אירופה בחיי  המעשה והרוח והתבססותם הכלכלית , הביאה להגירה  גדולה של יהודים ממזרח אירופה למערבה  . יהודים רבים  הגרו גם לארצות - הברית .  הזכיות שקבלו היהודים הפכו אותם לאזרחים שוים באפן  רשמי . אולם בארצות רבות הם נתקלו בחברה עוינת ,  שסגרה בפניהם דלתות והקשתה את קבלתם לעבודה ,  ללמודים גבוהים ולחוגים חברתיים נחשבים . האמנסיפציה  יצרה גם מחלקת בקרב הקהלה היהודית . היו שראו בכך  איום על ארח החיים היהודי המסרתי , שבמשך דורות  נשמר הודות להבדלות מהחברה הסובבת . חששם של אלה  היה , כי היהודים הצמאים להטמע בחברה ובתרבות של  ארץ מושבם , יתרחקו מן המקורות ויאבדו את זהותם  היהודית . הפחד מן ההתבוללות התגבר בעקבות מקרים  רבים של יהודים שבחרו להתנצר כדי להתקבל בחברה , כמו  המשורר היהודי הגרמני הינריך הינה  . עם זאת , האמינו  יהודים רבים כי יוכלו להשתלב כאזרחים שוים  בארצותיהם ולשמר על יהדותם . ססמתם של אלה היתה :  ״ היה אדם בצאתך ויהודי באהליף״.  התקוות הרבות שתלו היהודים באמנסיפציה התבדו עד  מהרה . ברוסיה הם סבלו מרדיפות המשטר הקומוניסטי .  במערב אירופה צמחה האנטישמיות והגיעה לשיאה עם  עלות המפלגה הנאצית לשלטון בגרמניה ב - 1933 . ״ חקי  נירנברג ״ שללו לחלוטין את זכיותיהם האזרחיות של  היהודים . בארצות שכבשו הגרמנים , או שתושביהן שתפו  פעלה אתם ( כאוסטריה וכאיטליה ) , היה גורלם של  היהודים דומה . שלילת זכיותיהם של היהודים וגלויי  אנטישמיות קיצוניים סללו את הדרך להשמדת היהודים  בשואה . רק לאחר נצחון בנות הברית על גרמניה ב - 1945  ' החזרה האמנסיפציה ליהודי אירופה .  היהודים שחיו בארצות מסלמיות זכו לאמנסיפציה כאשר  התמוטטה האימפריה העות'מאנית , בעקר בארצות  שנשלטו על ידי מדינות אירופיות ( בצפון אפריקה ) , שבהן  הוחלו חקי האמנסיפציה של מדינות האם . בכמה מן  המדינות הערביות , בתימן למשל , לא זכו היהודים  לאמנסיפציה כלל .  כיום , עקרון השויון הוא סימן הכר לכל משפחת העמים ,  והוא המנחה את החברה הנאורה בחקיה , משפטיה ובחיי  היום - יום שלה . היהודים ברחבי העולם הם אזרחים שוי  זכיות בחברה המדינית .  אוסטריה - יהודי אוסטריה אנטישמיות גרמניה  - יהודים ברמניה הינה , הינריך  התבוללות ישראל , ענו מהפכה הצרפתית  מהפכה הרוסית נאציזם נפוליון  הראשון בונפרטה צרפת - יהודי צרפת  שואה  אמסטרדם  בירת הולנד , הגדולה בעריה ואחת מערי הנמל  החשובות באירופה  . היא שוכנת במערב  המדינה , סמוך למקום מפגשם של הנהרות אי  ואמסטל  . מספר תושביה , כולל הפרורים ,  כמיליון  .  לפני כ - 800 שנה היה האזור שבו שוכנת  אמסטרדם מכסה מים . ההולנדים בנו סכרים  מסביב לשטח ונקזו אותו . על אחד הסכרים  האלה , סכר האמסטל , הוקמה העיר אמסטרדם  ( שפרושו סכר על האמסטל ) . חלקים רבים של  האמנסיפציה של היהודים ״ -  קריקטורה משנת 1848 , השמה ללעג  את האמנסיפציה היהודית והמאיימת כי  בסופו של דבר יאלצו הנוצרים לשרת את היהודים .
   העיר דומים לאיים . חמש תעלות ראשיות ותעלות משנה  רבות חוצות את העיר , ומאות גשרונים מגשרים על פניהן .  לכן  יש המכנים את אמסטרדם ״ ונציה של הצפון״.  אמסטרדם היא מרכז תעשיתי ותרבותי . יש בה תעשית  יהלומים מכ החשובות בעולם והיא עשירה במוזאונים .  ב ״ ריקסמוזאום ״ יש תמונות רבות של הציר ההולנדי  המפרסם רמברנדט ,  שחי ויצר בעיר , ומוזאון אחר מיחד  כל - כלו לציר הולנדי מפרסם אחר - ון גוך .  במאה ה - 17  היתה אמסטרדם אחד ממרכזי הספנות  הגדולים בעולם . לימים האפילה עליה עיר הנמל רוטרדם ,  אך אמסטרדם היא עדיך אחד הנמלים החשובים באירופה .  בשנת 1814 קמה ממלכת הולנד , ומשרדיה הוקמו בהג . אך  בחקת הממלכה נקבע שאמסטרדם היא הבירה , ובה יכתרו  המלכים .  יהודי אמסטרדם  במאה ה - 6 1 באו אל אמסטרדם יהודים אנוסים שברחו  מספרד ומפורטוגל . בראשית המאה ה - 7  ר הרשו שלטונות  העיר לאנוסים לשוב בגלוי ליהדות , ובשנת 1608 קמה  הקהלה הראשונה בעיר , הקהלה הספרדית . אמסטרדם  היתה גם עיר מקלט ליהודים ממזרח אירופה פליטי גזרות  ת״ח ות״ט , ואלה הקימו בה את הקהלה האשכנזית . במאה  ה - 17  היתה קהלת אמסטרדם החשובה והעשירה שבקהלות  היהודים במערב אירופה . בשנת 526  ד הקים מנשה בן  ישראל בית - דפוס יהודי בעיר . הפילוסוף הגדול ברוך  שפינוזה היה בן הקהלה , אך נדה ממנה בשל דעותיו . גם  הוגה הדעות אוריאל אקוסטה , שהיה בן הקהלה , החרט  בשל דעותיו . היהודים עשו רבות לפתוחה הכלכלי של  העיר . הם שפתחו את סחר החוץ שלה , ועד המאה ה - 20  היתה כמעט כל תעשית היהלומים בידיהם . בפרץ מלחמת  העולם השניה ישבו באמסטרדם 86,000  יהודים . רבם  הומתו בידי הנאצים במחנות ההשמדה . כיום חיים בעיר  10,500  יהודים .  אננסים אקוסטה , אוריאל גזרות ת״ח - ת״ט  הולנד ון גוך , וינסנט מנשה בן ישראל רמברנדט  שפינוזה , ברוך  אמסטרדם שוכנת על רשת תעלות .  גשרים וסירות - שמקצתן משחשים  כבתים צפים - הם מראה שניח בעיר  היפה , המשמשת להולנדים מרכז כלכלי  ותרבותי  דגם בית - הכנסת ״ הפורטוגזי של העדה  הספרדית באמסטרדם , שנחנך ב - 1675  .  בית - הכנסת , שאולם התפילה בו מואר  ב - 613 נרות - כמניין תרי״ג המצוות  שהיהודי חייב בהם - עדיין ניצב על מקומו בצורתו המקורית