קראו בכותר - אביב חדש : האנציקלופדיה הישראלית לנוער - כרך 9 : ישראל, מדינת - לואי, מלכי צרפת
59
   ומלכלכים ;  הסוג אנופלס - יתוש קדחת המלריה - מעדיף  מים נקיים בצדי אגמים , נחלים ובצות , ואלו יתושי אדס  מטילים את ביציהם במי הים ועל סלעים שלארך החופ .  הזחלים בוקעים מן הביצים ונושמים אויר . כדי לנשם הם  עולים מדי פעם אל פני המים , מוציאים את צנור הנשימה  המיחד שלהם אל מחוץ למים ופותחים את שסתומיו .  לאחר כ - 8 - 2  ו ימים הזחלים מתגלמים , אך בנגוד לגלמים  של שאר החרקים השרויים במצב מנוחה מחלטת , הגלם  של היתוש מתנועע באפן חפשי במים . לאחר יומים - שלושה  בוקע מן הגלם היתוש הבוגר .  היתוש והאדם  רב מיני היתושים אינם מסכנים לאדם , אלא מטרידים אותו  בעקיצותיהם . העקיצות גורמות לגרוד ולהתנפחות בגלל  ההפרשה שהיתוש פולט לתוך הפצע . תפקידה של הפרשה  זו הוא למנע את שרישת הדם במקום העקיצה ובשעת  המציצה . אולם יש מיני יתושים הגורמים להעברתן של  מחלות קשות . עם אלה נמנים מינים אחדים של הסוג  אנופלס , המעבירים את מחלת הקדחת ( המלריה )  . אזורים  רבים בעולם נעזבו מיושביהם בגלל מחלה זו . גם בישראל  היה הישיב במישור החופ , בעמק יזרעאל ובעמק החולה  דליל ביותר בגלל הקדחת . בני העליות הראשונות , שבאו  לישב את הארץ , סבלו קשות מן המחלה עד שיבשו הבצות  והדברו רב יתושי האנופלס . בעבר היה שכיח בארץ גם אדס  מצרי - מין המעביר את הקדחת הצהבה .  בישראל מצויים כ - 42  מינים של יתושים ממשפחת  הכולכיתיים , ביניהם ששה מיני אנופלס מאבירי קדחת  המלריה . יתושים אחרים הם בני משפחת הימשושיים ,  שזחליהם חיים בתוך בץ הקרקע , מתחת למים , וצבעם לרב  אדם . זחלים אלה משמשים מזון טעים לדגים . ממשפחת  היבחושיים נפוץ הברחש הטורדן , שבראשית הקיץ , כשלא  נושבת רוח , הוא עף בקבוצות גדולות וצפופות . הוא  מטריד את העובדים בשדות , חודר לעיניהם , לאזניהם  ולאפם ועוקץ אזורים חשופים בגופם .  חרקים מלריה  יתרו  כוהן מדין , אביה של צפורה אשת משה  . יתרו מופיע בתורה  גם בשם יתר ( שמות ד יח ) וכן בשם רעואל וחובב בן רעואל  ( במדבר  י כט - לב )  . בנוסף לתארו ״ כוהן מדין ״ הוא נזכר גם  כ ״ מדיני״ו ״ קיני ״  .  פרשת יתרו קשורה לבריחתו של משה ממצרים לאחר  שהרג את המצרי  . משה מצא מקלט בארץ מדיו אצל יתרו  .  הוא גם הציל את בנות יתרו מידי רועים שהתנכלו להן ,  נשא את צפורה בתו ונשאר במדין לרעות את צאן חותנו  .  דמותו של יתרו  אחרי יציאת מצרים בא יתרו עם צפורה ושני בניה אל משה  ברפידים , והוא שהבחין בנטל הכבד המינח על כתפי משה .  הוא גם יעץ למשה להקים מערכת שפוטית בישראל : ״ אנשי  אמת שונאי בצע ״ יהיו השופטים . כל דבר גדול יביאו אל  משה וכל דבר קטן ישפטו הם . יתרו , כוהן מדיו , אינו נמנה  עם בני ישראל אולם הוא מתנהג כמאמין בה'. הוא מהלל  את כחו של ה'ליד ״ הר האלוהים ״ , מעלה לו עולות וזבחים  ואוכל לחם עם אהרן ״ לפני האלוהים ״ . מעשים אלה מעלים  את ההשערה , שיתרו ובני עדתו כרתו ברית עם בני ישראל  .  הדרוזים רואים ביתרו את נביאם ועולים להתפלל אל  ״ קברו ״ בחטין שליד טבריה . בפיהם הוא נקרא נבי אל  שעיב .  דרוזים משה  היתוש הנפוץ ביותר בישראל הוא  הקולקס ( בתמונה ) , המתרבה במהירות  רבה . נקבת הקולקס מטילה על המים גושים , שכל אחד מכיל מאות ביצים . .
   כ', כף  האות האחת - עשרה באלף - בית העברי  . ערכה המספרי -  20  . בראשי המלים או באמצען צורתה של האות - כ , והיא  נקראת ״ כף כפופה ״ , ואלו בסופי מלים צורתה כ והיא  נקראת ״ כף סופית ״ או ״ כף פשוטה ״  .  שמה של האות וכתבת עתיקה שהתגלתה בגזר מצביעים  על כך שצורתה היתה כצורת כף היד . בכתב הכנעני מן  המאה ה - 12  לפני הספירה היא מופיעה בשתי צורות ,  האחת כסימן בעל שלוש אצבעות מפשקות , ובאחרת  נוספה מעין רגל בקדקד האצבעות , ממנה התפתחה האות  הרומאית א . בארמית השתנתה צורת האות לצורה  המזכירה את הכ״ף הסופית , ומשם הגיעה לכתב היהודי .  הכ״ף האמצעית התפתחה לאחר זמן .  בימינו יש לאות כ בפי רב העדות שתי הגיות :  כשהיא  דגושה - כ - הגיתה כאות א הלטינית , וכשהיא רפה -  כאות ח'חכית . היא אחת מאותיות בג״ד - כפ״ת , המקבלות  דגש קל . בערבית היא נקראת'כאף', ומבטאת כמו הכ״ף  העברית הדגושה .  ארמית כתב כתב עברי נקוד ערבית , לשון  וספרות  כאב  תחושה של סבל ומצוקה שמשדר המח  . כאב הוא למעשה  תחושה אישית , ובני אדם שונים מגיבים בצורה שונה על  אותה עצמת כאב  .  התגובה על כאב היא גם ענין של חנוך ומסכמות חברתיות :  יש המגיבים על כאב בצעקות רמות , ויש החורקים שן  ושותקים , ואין כאבו של הצעקן גדול מזה של השתקן .  מסלול הכאב  לכאורה אנו חשים את הכאב ביד או ברגל , אולם למעשה  התרגום של התחושה למשגים של כאב , או להבדיל של  הנאה , נעשה במרכז מערכת העצבים : במח . ככל שהדרך  העצבית למח קצרה יותר , הכאב יהיה קשה יותר . כך ,  למשל , כאב שנים קשה במיחד בגלל המסלול העצבי הקצר  מהשנים למח . מסלול תחושת הכאב הוא אחיד : התחושה  נקלטת על ידי עצב הקפי , עוברת בתוכו לחוט השדרה  ומשם היא עולה במסלולים קבועים למח , המעריך את  התחושה שנקלטה על ידי העצב ההקפי . כל חסימה  במסלול הולכת התחושה גורמת להעלמות הכאב .  אזורי גוף , אשר קצות העצבים אינם מגיעים אליהם , אינם  מכאיבים למעשה . כך לא נחוש כאב בעקבות שטפי דם  במח , בלב או בכבד . כן לא נחוש כאב בזמן חתוך המעים  .  לעמת זה בעטיפה שסביב הלב או הכבד קימים עצבים , וכל  שנוי בעטיפה זו - כגון מתיחתה , או הספקת דם אליה -  יגרמו לכאב .  בעור קימים עצבים תחושתיים רבים וחתוך העור יגרם  כאב . תחושה זו קשה יותר כשהחתך הוא באצבעות ופחות  קשה כשהחתך הוא בעור הגב או הבטן - זאת בגלל רבוים  היחסי של עצבים תחושתיים באצבעות , ומעוטם היחסי  של עצבים כאלה בעור הגב והבטן .  כאבים מקרנים מאזור לאזור  לעתים סעיפים של אותו עצב מגיעים לאזורים שונים  בגוף , ואז חשים כאבים מטעים : נזק באזור כיס המרה עלול  להתבטא בכאב חד בצואר , ואלו התקף לב מכאיב עלול  להתגלות בצורה של כאב בטן והקאות .  כאב הוא לכן תמיד אות אזעקה , והטפול הרצוי איננו בכאב  עצמו , כי אם בגורמיו :  יש לחפש את הפצע , החתך , הגדול  או הלקוי , אשר עוררו את הכאב , ובהם לטפל .  טפול בכאב  ״ חסימות ״ הן אחת הדרכים המקבלות ברפואה לטפול  בכאבים . דרך אחרת היא טפול בגורם המפעיל את מסלול  הכאב . למשל , טפול בנפיחות הגורמת ללחץ על עצבי  הכאב , או בדלקת הגורמת לגרוי עצבי הכאב .  בבתי - חולים שונים פועלות ״ מרפאות כאב ״ שהתמחו  בטפול בכאבים בכל השיטות המקלות , הכוללות טפול  תרופתי , תרגול , עסוי , חמום , פיזיותרפיה , דקור , שמוש  בחשמל ועוד . הזרמים החשמליים , לדגמה , נתנים לעצב  המוליך את הכאב . בשיטת הדקור ( אקופונקטורה ) ,  נועצים  מחטים בעור במקומות שונים בגוף ומנסים לחסם את  העצבים ההקפיים , המוליכים את תחושת הכאב למרכז .  אקופונקטורה מח עצבים , מערכת  כאוס  תורה שהתפתחה החל בשנות ה - 60  , החוקרת את הקשר  בין סדר לאי - סדר  . פרוש המלה היונית ״ כאוס ״ הוא אי -  סדר  . תורת הכאוס חוקרת בעקר מערכות המגיבות בחזקה  לשנויים קטנים החלים בתנאי הפעלה שלהן  .  המדענים החוקרים את התנהגותן של  מערכות שיש בהן כאוס מתארים בעזרת  המחשב את ההתנהגות המסובכת הזאת  בצורות הנדסיות הנקראות ״ אטרקטורים  מוזרים  , הצורה שבתמונה נקראת  ״ האטרקטור של לורנץ ״  , והיא מתארת את  התנהגותו של דגם פשוט במערכת מזג  האוויר . כל הצורה הזאת היא קו אחד ,  המתפתל שוב ושוב סביב עצמו  . שתי  הלולאות מתארות שני מצבים שונים של  מזג האוויר , והמעבר מלולאה אחת לאחרת מתרחש באופן כאוטי .