קראו בכותר - אביב חדש : האנציקלופדיה הישראלית לנוער - כרך 11 : מחול - מצפן
156
   מנה - מחקה ודגם לחקוי  למנה היה יחס מיחד לציור הספרדי . גויה וולסקז היו  מהצירים האהובים עליו והוא אף נסע לספרד כדי ללמד  את אמנותם מקרוב . השמוש הרב שעשה בציוריו בצבע  השחר ובנגודים צבעוניים בא לו מן הציור הספרדי . אחת  מתמונותיו היפות ביותר , ״ המחלל ״ , נוצרה בהשפעת ציור  של ולסקז , ואחרת , ״ המרפסת ״ , היא כמעט העתק לציור  של גויה . הצירים הצעירים שחפשו דרך בטוי חדשה ראו  באמנותו של מנה אפשרות אמתית ורעננה יותר לתאור  המציאות ,  הצירים האימפרסיוניסטים , כגון מונה ורנואר ,  ראו בו אב רוחני .  אחרי המלחמה בין פרוסיה לצרפת ( 1870 ) , כשהחלו  האמנים האימפרסיוניסטים להתפרסם כצירים חדשנים  ומעוררי שערוריות , הובנו ציוריו של מנה בעלי האפי  היותר מסרתי והענק להם הכבוד הראוי . בסוף ימיו הוא אף  זכה בעטור לגיון הכבוד כהערכה על יצירתו , הנחשבת עד  היום כאחת הפסגות בציור הצרפתי .  אימפרסיוניזם גויה , פרנסיסקו ולסקז , דיגו  מונה , קלוד רנואר , פיר אוגיסגו  מנוחין , יהודי  כנר ומנצח יהודי  . הופיע כ ״ ילד פלא ״  הרחבי אירופה וארצות - הברית , ועסק  גם בנצוח , בעקר מיצירות מוסיקליות  מאת בך , מוצרט ומלחינים מתקופת  הברוק  . חי בשנים 1916 - 1999  .  יהודי מנוחין נולד בניו - יורק . מגיל  שלוש הוא החל לנגן בכנור , ובהיותו  בן שמונה הופיע לראשונה לפני  הקהל . בן אחת - עשרה היה כשנגן  בלוית תזמרת ניו - יורק את הקונצ'רטו  לכנור של בטהובן , שהוא מן הקשים  לבצוע . ב - 1928 ,  בהיותו בן שתים -  עשרה בלבד , יצא מנוחין למסעות  קונצרטים באירופה וברחבי ארצות -  הברית . בהופעותיו המפרכות , שבהן  נגן לרב יצירות אחדות בכל הופעה  ולא יצירה אחת כנהוג , המשיך עד  1936  . לאחר מכן הפסיק מנוחין  להופיע למשך שנה אחת , ולאחריה  חדש את הופעותיו בנגינת בכורה של קונצ'רטו ״ אבוד ״  מאת שומן .  פרסומו של יהודי מנוחין והאהבה שזכה לה בתקופה זו , לא  נבעו רק מהיותו ילד פלא , אלא גם מאישיותו המוסיקלית  הבולטת . הוא הרבה להופיע עם אחותו , הפסנתרנית  חפציבה מנוחין . מנוחין יסד את ״ פסטיבל בך ״ האנגלי  והחל לעסק בנצוח כשהוא מבצע בעקר מוסיקה מאת בך ,  מוצרט ומלחינים מתקופת הברוק . כמה פעמים הוא עורר  סערה צבורית כאשר בחר לנגן בגרמניה מיד לאחר תמ  מלחמת העולם השניה או למען מטרות שנויות במחלקת ,  כגון הפליטים הפלשתינאים . יהודי מנוחין הופיע פעמים  רבות בארץ , הן כסולן והן כמנצח . אחרי שהתאזרח  בבריטניה בשנת 1985 זכה מנוחין בתאר אצלה . בנו ,  הפסנתרן ג'רמי מנוחין , הופיע בישראל ב - 1998  .  בך , יוהן סבסטין מוסיקה מוצרט , וולפגנג  אמדאוס נצוח שומן , רוברט  מנוע  מכונה ההופכת אנרגיה כימית של דלק או אנרגיה חשמלית  לאנרגיה מכנית  .  מבדילים בין מנוע חם , שבו נשרף דלק והחם המופק הופך  לעבודה מכנית , לבין מנוע חשמלי המונע על ידי חשמל .  דגמאות למנועי חם הן מנוע המכונית או מנוע הקיטור .  מנועים חשמליים מצויים במכשירי חשמל רבים , כמו  מכונות כביסה ומאוררים .  מנועי חם  מנועי חם נחלקים למנועי שרפה חיצונית שבהם הדלק  בוער מחוץ למנוע , ולמנועי שרפה פנימית שבהם הדלק  בוער בתוך המנוע . דגמה למנוע שרפה חיצונית היא מכונת  הקיטור , שהופיעה לראשונה בשנת 1712 . ממציאה היה  האנגלי תומס ניוקומן . בשנת 1770 בערך שכלל ג'ימס וט  את מכונת הקיטור והפך אותה לכח מניע , שהניע את גלגלי  בתי - החרשת , את קטרי מסלות הברזל ואת אניות הקיטור .  במכונת הקיטור הדלק - בדרך כלל פחם או נפט - בוער  מתחת לדוד מים גדול . הקיטור הפורץ מן הדוד חודר דרך  שסתום לגליל שבו נעה בכנה . לאחר שהקיטור דוחף את  הבכנה בגליל , נפתח שסתום אחר והקיטור פורץ לכלי  מקרר במים ושם שב ומתעבה למים . קיטור מן הדוד פורץ  עתה לגליל מצדו האחר , ומחזיר את הבכנה למקומה  ההתחלתי . תנועת ההלוך ושוב של הבכנה מנצלת להנעת  גלגלי מכונות , גלגלי קטרים וכדומה .  מכונת הקיטור היא גדולה וכבדה ואינה מתאימה להנעת  מכוניות ומטוסים , למשל . במחצית השניה של המאה ה - 9 1  פתחו מנועי שרפה פנימית , שהיו קלים יותר ממכונת  הקיטור . את אחד המצלחים שבהם בנה נ״א אוטו בשנת  1878 , והוא היה הבסיס למנועי הבנזין של המכוניות  והמטוסים בימינו .  במנועי שרפה פנימית הדלק - בנזין או סולר - מערבב  באויר ונצת בתוך הגליל שבו נעה הבכנה . נוצרים גזים  חמים , שנפחם גדול בהרבה מנפח הדלק שנשרף , והם  לוחצים על הבכנה כלפי מטה . ברגע מסים נפתח שסתום ,  שדרכו יוצאים הגזים החוצה . במכוניות בנוי המנוע מכמה  גלילים כאלה , ארבעה או יותר בדרך כלל . אחרי כל הצתה  של הדלק עושה הבכנה במנוע המכונית ארבע תנועות ,  המכנות ״ פעימות ״ .  בפעימה הראשונה , המכנה פעימת השאיבה , הבכנה נעה  בכוון מטה בכח התנועה של גלגל תנופה כבד המחבר אליה  באמצעות ארכבה . עקב כך נשאבת תערבת של בנזין ואויר  אל תוך הגליל דרך שסתום הנקרא שסתום השאיבה . כאשר  הבכנה מגיעה לנקדה הנמוכה ביותר , מתחילה הפעימה  השניה , שהיא פעימת הדחיסה - הבכנה נהדפת בכוון  מעלה על ידי הארכבה . שסתום השאיבה ושסתום נוסף -  המכנה שסתום הפליטה - אטומים שניהם במהלך זה ,  יהודי מנוחין , הכנר המחונן שנחשב  ל ״ ילד פלא  ״ מודה לקהל בסיום אחד  מהקונצרטים הרבים שביצע מילדותו .  זמן - מה ליוותה אותו בנגינת פסנתר אחותו חפציבה . .
   ותערבת הדלק והאויר נדחסת עד לנפח הקטן פי 14  מנפחה המקורי . כשהבכנה קרובה לראש הגליל , התערבת  נצתת באמצעות ניצוץ שיוצר מצת חשמלי . נוצרת  התפוצצות והבכנה נהדפת למטה בכח הגזים המתפשטים .  זוהי הפעימה השלישית - פעימת ההתפשטות . כשהבכנה  מגיעה לתחתית הגליל , נפתח שסתום הפליטה , וכשהיא  שבה ועולה בהשפעת גלגל התנופה , היא דוחפת את הגזים  השרופים החוצה מן הגליל . זוהי הפעימה הרביעית , שהיא  פעימת הפליטה . כשהבכנה מגיעה לראש הגליל , מתחיל  המחזור מחדש . לכן מנוע כזה נקרא : מנוע ארבע פעימות .  בשתים מארבע הפעימות האלה הבכנה עולה , ובשתי  האחרות - הבכנה יורדת .  מנוע אחר הנפוץ בקטנועים , אופנועים ובסירות הוא מנוע  של שתי פעימות . במנוע כזה עושה הבכנה בין הצתה  להצתה של הדלק תנועה אחת של עליה וירידה . אין במנוע  זה שסתומים , והפתחים שדרכם נשאב הדלק לגליל  ויוצאים הגזים , נפתחים ונסגרים חליפות על ידי הבכנה .  המבנה של המנוע הזה פשוט יותר ומשקלו קטן מזה של  מנוע ארבע הפעימות .  מנוע דיזל ובעית זהום האויר  בשנת 1897 המציא הגרמני רודולף דיזל מנוע שרפה  פנימית הצורך סולר . במנוע זה אין מצת , והדלק נצת בו  בגלל ההתחממות שיוצרת הדחיסה . במהלך השאיבה זורם  לחלל הגליל אויר בלבד . בגמר מהלך הדחיסה מתז הדלק  אל תוך הגליל בלחץ גבוה . הדלק מתערבב עם האויר  הדחוס והחם , ונצת מעצמו . מנוע דיזל חסכוני יותר ומנצל  טוב יותר את האנרגיה שבדלק . משתמשים בו בטרקטורים ,  באניות וגם במכוניות .  יש מנועי שרפה פנימית דומים  למנועי בנזין - המונעים בגז ( כדגמת גז בשול ) . אף פתחו  מנועי בנזין שבהם במקום בכנה רגילה יש בכנה  המסתובבת בלי הרפ עקב שרפת הדלק - הידוע בהם הוא  מנוע ונקל - אולם השמוש המעשי במנועים אלה הוא עדין  מועט .  גזי הפליטה ממנועי בערה פנימית מכילים חמרים מזיקים  לבריאות כגון פחמן חד - חמצני , גפרית דו - חמצנית  ותרכובות עופרת . במיחד גורמים לזהום אויר מנועי  המכוניות שמספרן הולך וגדל בערים הגדולות בעולם .  המלחמה בזהום האויר כוללת פתוח מנועים שבהם שרפת  הגזים משלמת יותר , וכן שמוש בדלק דל גפרית ועופרת .  יתכן שבעתיד תפתר הבעיה , כאשר את מקומה של מכונית  הבנזין תתפס המכונית החשמלית .  מנועי טורבינה וסילון  הטורבינה היא סוג של מנוע , הבנוי - עקרונית - מצנור ,  שבתוכו מרכבת מערכת להבים כדגמת להבי מאורר . בשנת  1884  המציא האנגלי צ'רלס פרסונס את טורבינת הקיטור  - זרם של קיטור פורץ אל הטורבינה מתוך דוד ומסובב את  להביה , בדיוק כמו שרוח מסובבת כנפים של שבשבת .  תנועת הלהבים מעברת החוצה בעזרת ממסרה . היום  משתמשים בטורבינות קיטור בתחנות כח ליצור חשמל  ( גם בתחנות כח גרעיניות ) . טורבינה שמושית אחרת היא  טורבינת גז . לטורבינה כזאת מזרימים גז הנצת בתוך  הטורבינה ומתפשט , ואגב כך מסובב את להביה .  לצרך תנועה מהירה של מטוסים , פתח מנוע הסילון . אחד  הסוגים השמושיים הוא מנוע הטורבו סילון , הדומה  במבנהו למנוע הטורבינה . עקרו הוא צנור , שבקצהו האחד  נמצא מדחס בעל להבים ( דומה למאורר ) המזרים אויר  פנימה , ובקצהו האחר יש ״ מאורר ״ נוסף . אל הצנור  מזרימים דלק ומציתים אותו , כדי להגדיל את הלחץ בו .  כאשר תערבת האויר והגזים השרופים יוצאת מן הצנור ,  היא מניעה את מערכת הלהבים האחורית .  מכיון ששתי  מערכות הלהבים נמצאות על אותו ציר , התנועה של  המערכת האחורית מניעה את הקדמית השואבת אויר נוסף  פנימה . הגזים הנפלטים מן הצנור מספקים כח דחף למטוס .  מנוע חשמלי  המנוע החשמלי נפוץ היום מאוד ומצוי לא רק במפעלי  תעשיה , אלא בכל בית . משתמשים בו במכשירים חשמליים  רבים , כגון מקרר חשמלי , מאורר ומערבל . יתרונותיו - יש  לו נצילות גבוהה , כלומר סלק גדול יחסית של האנרגיה  החשמלית הופך לתנועה , הוא אינו מזהם אויר ופעלתו  שקטה .  מנוע של מכונית מירוץ מסוג ״ קוברה  ״ המנועים של מכוניות המירוץ חייבים  להיות קלים ,  אמינים ומסוגלים לעמוד  במאמצים קיצוניים . בהפסקות שבין  קטעי המירוץ , טכנאים מיוחדים מטפלים  במנוע ומכשירים אותו לקטע הבא .  מנוע סילון של מטוס קרב . המדחסים  שואבים את האוויר אל תא השריפה , ובו  הוא מתערבב עם דלק סילון ונשרף  בחום גבוה  . הלחץ שנוצר מן השריפה  מופנה אחורה אל צינור הפליטה ומספק דחף למטוס .
אנא המתן/י... הספר בטעינה