קראו בכותר - מדברים בעברית : לכיתה ג - מדריך למורה
24
   חלק ראשון -  הקניית  הקריאה  האיור הפותח ( תמונת  הספארי ) מזמין את התלמידים  להיזכר במילים שלמדו בגן  ובכיתות א - ב . הגיית המילים  בקול תסייע לתלמידים להיזכר  גם באותיות שנחשפו אליהן  כבר בכיתה ב .  בשלב הראשון - כדאי לפתוח  את השיעורים הראשונים  בשיח על האיור : מציגים את  הנושא – ״ הנה תמונה של  ספארי ״ – ושואלים : ״מה  אתם רואים בספארי ? ״ ( או  ״ מה יש בתמונה ? ״ ) מזמינים  את הילדים להגיב : ״ אני רואה  נחש ״ , ״ בספארי יש רכבת ״ .  מומלץ להקפיד על מבנה של  תשובות במשפט שלם ( כפי  שהודגם ) . בכיתות מתקדמות  יותר אפשר להרחיב ולחזור גם  על צבעים ( ״ מה יש בתמונה  בצבע צהוב ? ״ או ״ יש בתמונה  נחש צהוב . ״ ) , תארים בסיסיים  ( ״ אני רואה פיל גדול . ״ ) על  מספרים ( ״ יש בתמונה ארבעה  אנשים . ״ ) וכדומה .  זמן משחק , דיבור ועוד  אפשר להכין משחק כיתתי : כל ילד מחזיק בידיו כרטיס X ( לסימון ״ לא ״ ) וכרטיס V  ( לסימון ״ כן ״ ) . המורה מצביעה על שני פרטים באיור ושואלת אם הם מתחילים ( או אם  הם נגמרים ) באותו צליל ( ״ חתול ״ ו ״ חמור ״ , או ״ נמר ״ ו ״ גזר ״ ) והילדים מרימים את הכרטיס  הנכון לדעתם . בשלב הבא רק אלה שצדקו ממשיכים לשחק ומגיבים לשאלה הבאה של המורה , עד שנשאר מנצח אחד .
   אוצר מילים  סביבת הספארי ( ״ ספארי ״ היא דוגמה ל - , cognate כלומר מילה משותפת לעברית ,  ערבית ואנגלית ) המעוצבת בהומור מזמנת שיח בנושאים מגוונים - משפחה , בעלי חיים ,  צמחים וטבע , צבעים , בגדים , מספרים , מזג האוויר , תחבורה ועוד , ושימוש ברכיבי לשון  שונים – שמות , פעלים , מילות יחס ומרחב , מילות שאלה וכו ' . חשוב לזכור שרמת השיח  והיקפו משתנים מכיתה לכיתה משום שהם תלויים בידע שהתלמידים רכשו בשנים  הקודמות . לכן לשיח על האיור הפותח יש משמעות הן כתזכורת לאוצר המילים שנרכש  בגן ובכיתות א - ב , הן ככלי להערכת הידע הכיתתי , והן כתשתית לפרק לימוד האותיות .  כמו כן , מומלץ לחזור ולעיין באיור מדי פעם גם בהמשך הלמידה ( למשל בסיום הקניה  של כל צמד אותיות , לחזור לאיור ולחפש בו מילים שיש בהן את האותיות הללו ) . לעיתים  ישנה הנחיה כזו בספר , אך כדאי להפנות לאיור גם ביוזמתכם .  בשלב השני - לאחר חזרה על  אוצר המילים שהילדים פגשו  בשנים הקודמות , מקדישים  זמן לפונולוגיה ולריענון ראשון  של אותיות הא ״ ב שנלמדו  בכיתה ב .  מצביעים על פרטים באיור  ( למשל ״ קוף ״ ) , ומבקשים  להגות רק את הצליל הפותח  ( ״ קו ״ ) . שואלים מה שם האות  ומזכירים אותו ( בדיבור או  גם בהצגת האות ללא סימן  ניקוד ) .  בהמשך מבקשים להגות רק  את הצליל הסוגר ( לשם כך  כדאי לבחור מילים שאפשר  לזהות בהן חד - משמעית  את הצליל האחרון , למשל  ״ נחש ״ , ״ רמזור ״ , ולא מילים  שמסתיימות באם קריאה ) .  שוב שואלים מה שם האות  ומראים את האות .  משמיעים את הצליל הפותח  של אחת המילים באיור  ( למשל ״ ת ״ שבתחילת  ״ תנין ״ ) ומבקשים לזהות את  החיה המתאימה ( ״ תנין ״ או ״ תרנגולת ״ ) .