קראו בכותר - מילה טובה מאוד : עברית לכיתה ו - לחינוך הממלכתי-דתי / מדריך למורה
22
   עקרונות מנחים בהוראת הלשון  בספר מילה טובה מאוד ו פרקים המוגדרים כפרקי לשון . כל פרק מתמקד בנושא לשוני אחר .  בנוסף לכך , גם בפרקי הספר האחרים יש עיסוק בהיבטים לשוניים של הטקסט : בחלק מן  הפרקים נשזרו פעילויות לשון המחזקות את הידע הלשוני ומקנות מושגים לשוניים . על - פי רוב ,  פעילויות הלשון עוסקות במאפיינים לשוניים של סוגה מסוימת . כיוון שהידע הלשוני הוא תשתית  גם לצורך הבנה וגם לצורך הפקה ( כתיבה , דיבור ) , חלק מן הפעילויות קושרות את הנושא הלשוני  להבנה ( איך הנושא הלשוני עוזר להבין את הטקסט ) או להבעה ( איך הנושא הלשוני עוזר  לכתיבה ) , או לשניהם יחד .  להלן פירוט על אודות העקרונות המנחים בהוראת הלשון כפי שבאו לידי ביטוי בחמשת פרקי  הלשון שבספר – מאת רינה בן - שחר .  פרקי הלשון באים לטפח לומדים אורייניים המסוגלים להשתמש בלשון העברית לסוגיה  ולרמותיה – לומדים שהם צרכנים נבונים וביקורתיים של שדרים לשוניים בהקשרים דינמיים ,  ושאף מייצרים שדרים לשוניים הנחוצים להם בתפקודם כפרטים וכחברים בקהיליית דוברים .  הוראת הלשון ב ״ מילה טובה מאוד ״ מונחית על ידי גישה הרואה את הלשון בהקשריה  החברתיים-תרבותיים . לימוד הלשון בספר יוצר קשרים מובנים בין נושאי הלשון לבין אספקטים בסגנון  ובסוגי שיח ( סוגות ) שונים הנהוגים בחברתנו . הספר בא לקרב את התלמידים לתחומי שימוש  רלוונטיים של הלשון . הוא חושף את התלמידים למגוון של סוגי שיח וסגנונות אותנטיים , כדי  שיוכלו להכיר את מאפייניהם וללמוד בהדרגה לתפקד בהם ביעילות : טקסטים ספרותיים מסוגים  שונים , ידיעות עיתונאיות , כתבות בעיתונים ובמגזינים , מודעות פרסומת , טקסטים מפעילים ועוד .  בתוך עולם מהיר ו ״ לחוץ ״ , המלא גירויים תקשורתיים , מנסה שיטתנו לטפח תלמידים בעלי  כשירות לשונית - תקשורתית כחלק מהבנת קודים בתרבות .  בפרקי הלשון בספר נקודת המוצא היא דקדוק הלשון העברית , והכיוון הוא מהלשון אל הטקסט .  לימוד הלשון , הסגנון והכתיבה נעשה בספר זה בשלושה מישורים .  א . המישור הלשוני - דקדוקי : טיפול במבנה , בדרכי הנטייה ובמשמעות של היסודות הלשוניים ,  כגון פעלים , שמות עצם , שמות תואר , תוארי פועל , צירופים , ותרגולם בהקשר המיידי של  משפט או קטעי טקסט קטנים .  ב . מישור הטקסט כמייצג סוגה בתרבות .  תפקודם של היסודות הלשוניים שנבחרו ללימוד נבדק בטקסטים מסוגות נבחרות , כגון  טקסטים ספרותיים מסוגים שונים , ידיעות עיתונאיות , כתבות , מודעות פרסומת ועוד . נבדק  הקשר בין תפקידי הסוגה בהקשר החברתי לבין מקומו והתנהגותו של היסוד הלשוני הנלמד .  לדוגמה , הפועל נלמד לא רק כצורה דקדוקית בעלת נטיות שונות ( בבניינים , בזמנים דקדוקיים  ובגופים שונים ) , אלא כחלק דיבור מרכזי בידיעות עיתונאיות , בטקסט ספרותי עלילתי ,  בהוראות , ועוד . בכל אלה נלמדים דרך התנהגותו ואופן תפוצתו . מה שנלמד במישור  הלשוני-דקדוקי מנוצל ללימוד במישור זה . כאן הטיפול בלשון אינו רק צורני - דקדוקי , אלא גם פונקציונלי .
אנא המתן/י... הספר בטעינה