קראו בכותר - מילה טובה מאוד : עברית לכיתה ו - לחינוך הממלכתי-דתי / מדריך למורה
3
   הקדמה  ספרי הלימוד לחינוך לשוני בסדרה מילה טובה מאוד פותחו בהתאמה לתכנית הלימודים לחינוך  לשוני לבית הספר היסודי ולנספח לתכנית הלימודים הנוגע ליצירות הספרות , ובהשפעת תובנות  וידע שהצטברו מתקשורת שוטפת עם מורים ומדריכים בתחום החינוך הלשוני .  הספר עונה על הנדרש בתכנית הלימודים בהיצע רחב של טקסטים לסוגיהם , ובכלל זה טקסטים  מעולם השיח של הספרות ושל המקורות היהודיים וטקסטים מעולם השיח העיוני במגוון סוגות  ותתי - סוגות . כמו כן הספר עונה על הצורך בעיסוק מעמיק בהבנה , בהבעה בכתב ובעל - פה , בדרכי  תשאול מגוונות , בהוראת נושאי לשון ובתרגולם , בהרחבת אוצר המילים ובפעילויות המפתחות  רמות חשיבה גבוהות .  הספר מציע ארגון תמטי ( נושאי ) של טקסטים במגוון סוגות . העיקרון התמטי מוביל למימוש  הרעיונות והמטרות של תכנית הלימודים בהתאמה לגיל התלמידים ולכשירות הלשונית המצופה  מהם .  העיקרון התמטי נבחר כמתאים לתלמידי בית הספר היסודי . נושאי התוכן השונים מעשירים את  הידע הקיים אצל התלמידים ( עולם המושגים , אוצר המילים , הרעיונות ) , וביסוסם מהווה  כשלעצמו חלק מהגדרתו של אדם אורייני . בנוסף , ביסוס התוכן מאפשר עיסוק מופשט יותר  במבנה השיח : בסוגות ובחשיבה על השפה ( מטא - לשון ) .  בנוסף לעוגן התמטי , יש בכל פרק גם עוגן אורייני , והיצירות אוגדו יחד בהתאם לשני עוגנים אלה .  מטרת הספר היא לסייע למורים לממש את היעדים שתכנית הלימודים מציבה . היעדים  ״ מתורגמים ״ ליחידות לימוד הנושאות תוכן איכותי הכולל מפגשים עם תרבות , ידע וערכים .  מעבר להתייחסות פרטנית הכוללת העמקה ותוספות עבור כל הפרקים המופיעים במילה טובה  מאוד ו , במדריך למורה זה יוכלו המורים להעשיר ולהרחיב את ידיעותיהם בנושאים אחדים  שאותם ראינו כחשובים להוראה בכלל ולהוראה במאה ה - 21 בפרט , למשל העיסוק באוצר מילים ,  טיפוח של כישורי הבעה בכתב בסביבה דיגיטלית , למידה מתוך מקורות מידע מרובים ועוד . כל  נושא כזה מלווה בהסברים תיאורטיים הכוללים המלצות ודוגמאות מתוך הספר לתלמידים .  אחד העקרונות שהובילו אותנו בפיתוח הספר הוא שלספר הדיגיטלי יש חלק גדל והולך בתהליך  הלמידה ושהוא חלק בלתי נפרד מההוראה . הדבר בא לידי ביטוי בכמה אופנים . למשל , ישנם  פרקים שחלק ממקורות המידע המצוינים בהם מופיעים , מעצם מהותם , רק בגרסה הדיגיטלית של  הספר - לדוגמה סרטונים , קובצי קול , אפשרויות הקלטה וכדומה . ההפניות לתכנים מקוונים  מהוות רכיב מהותי בתחום החינוך הלשוני של המאה ה - 21 ונמצאות בהלימה למוגדר במסמך של  1 משרד החינוך – המזכירות הפדגוגית , האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים ( התשס ״ ג ) . תכנית לימודים : חינוך  לשוני עברית – שפה , ספרות ותרבות לבית הספר היסודי הממלכתי והממלכתי דתי . ירושלים .  2 משרד החינוך – המזכירות הפדגוגית , האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים ( . ( 2011 לשונית ״ יצירות ספרות ״ –  ״ יצירות לכיתות ה ' - ו '״ באתר משרד החינוך :  http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / Tochniyot – Limudim / Chinuch – Leshoni / YezirutSa  frutLhorhaa / E – F . htm  * הפנייה במדריך בלשון זכר - רבים מתייחסת גם למורות וגם לתלמידות . 3 ראו הערה . 1