קראו בכותר - שבילים : מתמטיקה לבית הספר היסודי, כיתה ג
77
   א . מדידת היקף בסנטימטרים ומדידת  שטח ( חזרה )  ( עמודים 124 - 120 בחוברת לתלמיד )  יחידה זו משמשת חזרה על נושאים שנלמדו בכיתות א ' ו - ב ' בהקשר של מדידות היקף ושטח .  ההנחה היא שהתלמידים כבר למדו את המושגים ‘ שטח ' ו ' היקף ' ויודעים כיצד למדוד שטח  והיקף .  למרות זאת תלמידים רבים עלולים לערבב בין שני המושגים ולא לזכור מה הם מציינים . לפיכך  מופיעה כאן פעילות העוסקת בשני המושגים בו - זמנית , אף שמדידת שטח למעשה אינה  מופיעה כנושא בתכנית הלימודים של כיתה זו . מטרת הפעילות לחדד ולהבהיר את ההבדלים  בין המושגים האלה . בכל הפעילויות ביחידה זו משתמשים בשני סוגים של יחידות :  . 1 למדידת שטח משתמשים ביחידת שטח שרירותית – טלאי .  . 2 למדידת היקף משתמשים ביחידת אורך שהיא יחידה מוסכמת – סנטימטר .  ההבדל בין סוגי היחידות שמשתמשים בהן במדידת שטח ובמדידת היקף ( שרירותית לעומת  מוסכמת ) נובע הן מהצורך לעשות הבחנה ביניהן והן בשל העובדה שהתלמידים עדיין לא למדו  יחידה מוסכמת למדידת שטח .  בפעילות 1 ( עם ' 121 - 120 ) התלמידים עוסקים במושגים ‘ שטח ' ו ' היקף ' בעזרת ייצוג מוחשי  של שמיכת טלאים : כמות הטלאים שממנה השמיכה עשויה מייצגת את השטח שלה , ויחידת  השטח היא הטלאי , ואילו אורך הסרט שתופרים סביב כל השמיכה מייצג את ההיקף שלה ,  ויחידת האורך היא סנטימטר .  בדיון המופיע בפעילות התלמידים מתבקשים בתחילה לשער לאיזו שמיכה יהיה שטח או היקף  גדול יותר , להציע דרכים למדידה ורק אחר כך למדוד ולבדוק אם צדקו בהשערתם .  מומלץ לערוך את הדיון לפני ביצוע המדידות עצמן כדי לפתח את חוש האומדן וכדי להראות  שבמקרים מסוימים של השוואת אורכים או השוואת שטחים נחוצה מדידה מדויקת ואי - אפשר  להסתפק במראה עיניים בלבד .  בפעילות 2 ( עם ' 123 - 122 ) התלמידים חוזרים על אותו תהליך של השוואת השטח וההיקף :  תחילה הם משערים , ואחר כך הם מודדים בעזרת שקף הטלאים וסרגל ובודקים את השערתם .  למדידת השטח בכל סעיף יש להשתמש בשקף הטלאים המצורף לחוברת . מניחים את השקף  ומונים את כמות הטלאים שבשמיכה .  למדידת ההיקף בכל סעיף משתמשים בסרגל . מומלץ לוודא שהתלמידים יודעים כיצד להשתמש  בסרגל בדרך נכונה ( ראו בעמוד הקודם - קשיים צפויים בחומר הלימוד ) . לצורך זה אפשר לבצע  יחד עם התלמידים פעילות מקדימה של מדידת אורך כלשהי , לדוגמה , אורכה של אחת מצלעות השמיכה .