עמוד:19

סיכום ביניים א במליאה הקבוצות מוזמנות לספר למליאה מהו הנושא שבו עסקו , לקרוא קטע מתוך הקטעים שקראו , ולהסביר לאיזו מסקנה הגיעו בנוגע להשתנות של אלכס . בעקבות הדיווח של הקבוצות , אפשר להסב את תשומת לבם של הילדים לכריכות השונות של הספר ולהציע להכין כריכה נוספת - כל קבוצה מכינה הצעה לכריכה שתבטא את התעוזה והתושייה של אלכס . ה"נחמות" שעוזרות לגיבור לשרוד אלכס שורד הן בזכות התעוזה שלו ההולכת ומתגברת והן בשל 'נחמות' שהוא מוצא או ממציא . ביניהן : אהבת הקריאה , החברות עם שלג , החברות עם הילדה , המשחקים עם הילדים . מדבריה של הסופרת ומבקרת הספרות עטרה אופק : לגעת בכאב דרך מילים , ולבסוף להציע לקורא נחמה , זו תמציתה של ספרות ילדים טובה . סופר ילדים טוב יודע מניסיונו שילדות היא 'דבר קשה , ' ויש לו דחף , רצון , להציע נחמה לילדים אחרים . הקול הילדי שלו יבוא כאן לידי ביטוי , ולא יהיה זיוף . ( על פי הרצאה : "על הכאן ועכשיו" - כנס "הפנקס" לספרות ילדים , 5 . 11 . 12 ב"מדיטק , " חולון ) בקבוצות השונות נתמקד בנחמות שסייעו לאלכס במהלך השהות במסתור . קבוצה - 1 הקריאה בספרים מתוך התנהגותו של אלכס הבודד והרהוריו עולה גם מקומם המרכזי של הספרים בחייו . הוא נזכר , למשל , בשיחה עם אימו : "את יודעת , האנשים מגדלים עכברים כבר שלושת אלפי שנים . - איך אתה יודע ? - היה כתוב באנציקלופדיה . " ( עמוד ( 65 הוא מתבונן ממחבואו בשיכור אחד , ושם לב שביום הוא נחמד , אך בלילה הוא שר וצועק . מה האסוציאציה של אלכס ? "מזל שהיהודים לא משתכרים . מה הייתי עושה אם אבא שלי היה טוב אלינו במשך היום ואחר-כך בלילה היה הופך מפלצת ? אולי כמו האיש שהיה שניים , טוב ורע , ד"ר ג'קל ומר הייד . " ( עמוד ( 91 הספרים שקרא נעשים אפוא מדריכים להבנת תופעות . הוא מתבונן מרחוק ברופא שאינו מכיר : "הוא היה מלטף את ראשי הילדים ומחלק סוכריות . כמו רופא טוב בספרים , בדיוק " . ( עמוד . ( 93 הספר הוא המודל שהחיים מתכוונים לפיו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר