מתוך:  > חיים באי

עמוד:3

מ ב ו א היחידה עוסקת בקריאה של ספר לשם הנאה ושיתוף . " קריאת ספרות יפה בבית הספר נועדה בעיקר להעניק חוויות והתנסויות אסתטיות , שבאמצעותן יבינו התלמידים טוב יותר את עצמם ואת זולתם , יפתחו את הדמיון והאינטלקט , יפתחו אהבת קריאה ומודעות ספרותית ואת היכולת להעריך יצירות ספרות " . ) מתוך תכנית הלימודים בחינוך לשוני , תשס"ג ( מחקרים רבים מצביעים על כך שככל שילדים בגיל בית הספר קוראים יותר , כך השפה שלהם מתפתחת . כך , לדוגמה , במחקר של Anderson ) מופיע אצל ) McQuillan , J . 1998 התבקשו תלמידי כיתות ה לעקוב אחר הזמן ) בדקות ( שהוקדש לקריאה מחוץ לבית הספר . התוצאות מראות כי ככל שמספר הדקות שמוקדש לקריאה מדי יום רב יותר - ההישגים במבחנים סטנדרטיים בתחום השפה גבוהים יותר . אנדרסון מצא כי המנבא הטוב ביותר של הישגים בקריאה הוא הזמן המוקדש לקריאה מחוץ לכותלי בית הספר ) מלבד גורמים אחרים המשפיעים על ההישגים בקריאה , כמו הלימוד בבית הספר וההתפתחות הטבעית עם הגיל . ) קראשן Stephen ) 2 ) Krashen , 1993 סקר 41 מחקרים שעסקו בפעילות של Sustained - Silent Reading פעילות של קריאה דמומה במסגרת בית הספר . 38 מתוך 41 המחקרים הראו שתלמידים שקראו קריאה חופשית הצליחו במבחנים מקובלים של הבנת הנקרא כמו תלמידים שיכולות הקריאה שלהם טופחו בהוראה ישירה , ואף יותר מהם . קראשן הראה שתכניות לקריאה חופשית בבית הספר קשורות לכמה גורמים בהתפתחות לשונית-אוריינית : התפתחות אוצר המילים ; ידע בדקדוק ; כתיבה ; יכולת הבעה בעל-פה . ביחידה זו אנחנו מעוניינים להעמיד דגם לפעילות סביב ספר קריאה אחד , שיוכל לסייע למורה בתכנון פעילות דומה סביב ספרי קריאה שונים . הספר שנדון בו הוא " האי ברחוב הציפורים" של אורי אורלב ) מתוך רשימת יצירות הספרות של משרד החינוך , . ) 2011 הפעילות סביב הספר תכלול כמה מהלכים : שילוב של קריאה בקול עם קריאה עצמית דמומה , שילוב של פעילות בעקבות קריאה עם מהלכי קריאה ללא פעילות בעקבותיהם , קיום שיח במסגרות שונות בכיתה במהלך הקריאה ואחריה . 1 McQuillan , J . ( 1998 ) . The Literacy Crisis – False Claims , Real Solution , . Heinemann Krashen , S . D . ( 1993 ) . The Power of Reading : Insights from the research , Englewood Libraries Unlimited

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר