עמוד:17

שאלה מספר 6 בחרו את התכונות המתאימות לנווד : א . עקשן וחרוץ ב . קמצן ועצלן ג . שקרן וטיפש ד . פיקח וערמומי הביאו מן הסיפור מעשה המדגים את התכונות שבחרתם . שיקולי הדעת לבחירת השאלה : - בשאלה זו יש הזדמנות לעסוק במבנה של שני חלקים הקשורים זה בזה . - החלק הראשון מזמן עיסוק בבחירה מוקפדת של זוג רכיבים מתאימים . - החלק השני מזמן עיסוק בתהליכי אפיון דמויות לפי מעשיהן , פעולה הנדרשת בעולם השיח הספרותי . - העיסוק בשאלה זו מזמן גם התנסות בפרשנות ובהיסק , פעולות נדרשות על פי ממדי הבנת הנקרא . - בשאלה זו מתקיימת הקבלה בין מושגים מעולם השיח הספרותי לממדי הבנת הנקרא ( הקבלה הנעשית ביטוי בו זמנית מבחינה קוגניטיבית . ( - מרבית התלמידים התקשו בחלק השני של השאלה - בחירת המעשה שמדגים את התכונות שבחרו . קשיים בהבנת השאלה : - זיהוי הקשר הקיים בין החלק הראשון של השאלה לחלק השני . - בחינת שני חלקי השאלה לאורך כל התהליך - מחפשים מעשים ותכונות המעידים על אופייה של דמות , ובזמן החיפוש צריך "להחזיק" בזיכרון העבודה לטווח קצר את מטרת הקריאה . קשיים בכתיבת התשובה : בחירת הציטוט ( חלקי משפט או משפטים שלמים ) או כתיבת המעשה תוך עיבוד אישי של הכותב . השאלות לדיון ומהלכי ההוראה בטקסט הסיפורי "מרק גרזן" מתוך מבחן הערכה לכיתה ד תשע"א להלן הדגמה של העיסוק בכמה מהשאלות שניתנו לתלמידים בחלק העוסק בטקסט הסיפורי . השאלות לדיון נבחרו מתוך שיקולי הדעת שהוזכרו במבוא ליחידה , והן מאפיינות את העיסוק בעולם השיח הספרותי : בשאלה מספר 6 התלמידים נדרשים לאפיין דמות , ושאלה מספר 7 מתמקדת ביכולת של התלמיד לזהות רמזים טקסטואליים לאירוע המאתחל את הסיפור .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר