עמוד:38

ב . האם קרה לכם שמישהו לא אפשר לכם לדבר ולבטא את דעתכם ? איך הרגשתם ? ג . האם קרה לכם שפגעו בכם באלימות פיזית ( מכות , בעיטות ) או מילולית ( קללות , עלבונות ?( איך הרגשתם ? ד . האם קרה לכם שהשתמשו ברכוש שלכם בלי רשות ? איך הרגשתם ? טיפ השתמשו באירועים שעולים בכיתה כהזדמנויות נוספות להדגים הפרה של זכויות האדם . לדוגמה , עלבון או השפלה - פגיעה בזכות לכבוד ; נזק לרכוש - פגיעה בזכות הקניין ; רכילות ודיבורים מאחורי הגב - פגיעה בזכות לפרטיות ובזכות לשם טוב , ועוד . כדאי לגלות אמפתיה גם כלפי התלמידים שפוגעים בזכויות וגם לאלה שנפגעים מהם . למשל : לילדים שמתפרצים ופוגעים בזכות הביטוי של האחרים תוכלו לומר : "נכנסת עכשיו לדבריו של דני וזה היה לא נעים . זכות הביטוי שלו נפגעה . פעלת ככה כי היה לך קשה להתאפק ? אולי מפני שממש אכפת לך , או מפני שחשוב לך להשפיע " ? דיון מסכם 10 ( דקות ) . 1 סכמו : למדנו מהן זכויות האדם , ועל כך שלכל אדם יש גם זכות להיות אזרח במדינה . תפקיד המדינה הוא להגן על זכויות האזרח והאדם של כל מי שחיים בה , והתפקיד שלנו הוא לזכור שכל בני האדם זכאים לזכויות , ושפגיעה באחרים , כמו הצקה או השפלה , היא למעשה פגיעה בזכויות האדם , כמו הזכות לכבוד והזכות לשוויון . . 2 שאלו : א . מיהם אזרחי מדינת ישראל ? נקודות להתייחסות : מדינת ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית , ולכן כל יהודי שמגיע לכאן מרוסיה , מאתיופיה , מארצות הברית , מצרפת או מכל מדינה אחרת , מקבל מיד אזרחות . גם כל מי שנולד / ה בישראל והוא או היא ילד / ה של אזרחי המדינה , הוא / היא אזרח / ית מדינת ישראל . במדינת ישראל יש אזרחים רבים ששייכים לקבוצות השונות שהכרנו : יהודים שנולדו כאן או יהודים שמגיעים לכאן מארצות שונות בעולם , ערבים - מוסלמים , נוצרים או דרוזים שנולדו כאן ( ולפעמים גם מקבלים אזרחות אם התחתנו עם אזרח המדינה , ( ובני הדתות השונות שהתחתנו עם ישראלים . ב . אילו זכויות מיוחדות יש לאזרחי המדינה ? נקודות להתייחסות : לאזרחי המדינה יש זכויות רחבות , ויש להם גם אפשרות להשפיע באמצעות הזכות לבחור ולהיבחר . והם יכולים גם לשנות ולהשפיע על סדר היום הציבורי באמצעות הזכות לחופש הביטוי , הזכות להתאגדות והזכות להתכנסות ציבורית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

שגרירות ארה"ב בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר