עמוד:12

את המכנים המשותפים לנו נדגיש במיוחד ביחידה האחרונה של הפרק : כולנו בני אדם , לכולנו יש זכויות , וכולנו אזרחי מדינת ישראל . ביחידה הזאת יופנה אור הזרקורים אל משמעותם של החיים המשותפים במדינה , מתוך כוונה לעודד יחס של שוויון , כבוד וסובלנות בין הקבוצות השונות המרכיבות אותה . יחס כזה יתאפשר אם נגן על זכויות האדם של כולם , ללא קשר לקבוצה שאנחנו או האחרים משתייכים אליה . אם ננסה לשמור על כבוד ושוויון לא רק בתוך הכיתה או בין כותלי בית הספר אלא גם במדינה , ואם נגלה התחשבות , אכפתיות וסולידאריות חברתית , נוכל לחיות בחברה שיש בה פחות אלימות ושנאה ויותר אחווה והבנה בין האזרחים . 7 טיפים ליצירת כיתה עם אווירה פתוחה ומקבלת כלפי האחר . 1 עודדו שיתוף פעולה : עודדו את התלמידים לפעול יחד ככיתה במסגרת בית-הספר ( לדוגמה , לארגן יחד הפסקה פעילה או מופע לשאר התלמידים . ( דאגו שלכל תלמיד ותלמידה יהיה תפקיד ותרומה כלשהי לפעילות . . 2 הדגישו את הייחודיות של כל אחד מהתלמידים / ות : הקדישו זמן להצגת החשיבות של כל תלמידה ותלמיד כחבר / ה בקבוצה . בשיחה על דמיון ושוני בין חברים , נסו ליצור אווירה של סובלנות . למשל , כל ילד וילדה יציגו מאכל אהוב בביתם . כך יכירו הילדים מאכלים שונים שאולי הם אינם מכירים . עוד אפשרות : כל ילד וילדה יציגו תכנית טלוויזיה שהם אוהבים , וכך יתגלה שילדים שבהתרשמות חיצונית נראים שונים ( בנים-בנות , עדות , ( אוהבים תכניות דומות . ההיכרות עם הדומה והשונה דרך חוויות יום-יומיות היא אחת הדרכים ליצור סובלנות בפועל . . 3 העמיקו את השיח ואת ההיכרות : עודדו את הילדים להכיר זה את זה , לדבר זה עם זה , גם עם מי שאינם החברים הטבעיים והדומים להם . אין למהר ולשפוט בלי להכיר . . 4 תנו מקום לדעות שונות של תלמידים : אפשרו לתלמידים להביע את דעתם , אך הקפידו לשמור על הכיתה כמקום בטוח . בססו כללים שלפיהם הכיתה היא מקום שבו אין פוגעים במי ששונה או חושב אחרת . שמרו על הכיתה כמקום שבו מותר לא להסכים אבל צריך להקשיב . אם תלמידים מביעים עמדות שליליות כלפי ילדים אחרים בכיתה או כלפי מגזרים שונים באוכלוסייה , נסו להקשיב ללא שיפוטיות , לשקף לילד / ה את הדברים שאמר / ה , לחזור עליהם במילים שהוא השתמש בהן ולברר מהי כוונתו האמיתית . עצרו משפטים שיפוטיים ואמרו : "אצלנו לא שופטים ילדים ולא פוגעים בילדים . אצלנו מקשיבים . " הקפידו לנסח את דבריכם בגוף שלישי ככלל מנחה , ולא כביקורת אישית על ילד כלשהו . . 5 הרחיבו את הידע של התלמידים לגבי גזענות : ידע עוזר להבין ולמנוע התנהגות גזענית ומפלה . כשמבינים את הסיבות לגזענות , לאפליה ולדעה קדומה ומדוע הן נוצרות , מגיבים פחות באוטומאטיות כלפי מי ששונה ממך . כך , למשל , כשמבינים שגזענות נובעת מבורות , מחרדה ומחוסר ביטחון , וכי אין צורך בתגובה כזאת כשאת / ה חזק / ה ובטוח / ה בעצמך , זה יכול לעזור להיות סובלני יותר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

שגרירות ארה"ב בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר