עמוד:8

1 הגדרה כללית של מטרת החקר מטרת החקר במפעל : לבדוק את ההשפעה של כמות אבקת הכביסה על הסרת כתמים . שאלת החקר 2 שאלת החקר היא שאלה שהתשובה עליה אינה ידועה , ושניסוי יכול לספק לה תשובה . שאלת החקר עוסקת לרוב בקשר בין שני גורמים : הגורם המשפיע , שאת השפעתו נרצה לבדוק , והגורם המושפע , שאת השינויים המתרחשים בו נרצה לבדוק . דוגמאות לניסוח של שאלות חקר : כיצד משפיע –––– על ?–––––– מה הקשר בין ––––– לבין ?–––––– מהי ההשפעה של –––––– על ?–––––––– כיצד שינוי ––––––ב גורם ל ?––––––– כיצד משתנה ––––––– כתוצאה משינוי של ?––––––– שאלת החקר במפעל : כיצד כמויות שונות של אבקת כביסה משפיעות על הסרת כתם קפה מריבוע בד לבן לאחר 10 דקות ? 3 השערה ההשערה היא תשובה אפשרית ומנומקת לשאלת החקר . ההשערה והנימוק מבוססים על ידע מדעי קודם או על שיקול דעת . לפעמים תוצאות הניסוי מאשרות את ההשערה , ואז אם רוצים להמשיך ולחקור , אפשר לשאול שאלות חקר חדשות , לשער השערות המתאימות להן ולבצע ניסויים חדשים . במקרים אחרים תוצאות הניסוי אינן מאשרות את ההשערה ולעתים אף סותרות אותה . במקרים כאלה צריך להציע השערה מנומקת אחרת , ואז אפשר לתכנן ניסוי שיבדוק אם היא אכן נכונה - ולבצעו . ההשערה במפעל : ככל שכמות אבקת הכביסה תגדל , כתם הקפה יוסר ביעילות רבה יותר לאחר 10 דקות . 4 תכנון הניסוי הניסוי המתוכנן צריך לבדוק את ההשערה . בכל ניסוי משנים גורם אחד ובודקים את השפעתו . הגורם שאנו משנים הוא הגורם המשפיע , והגורם שאת השינויים שלו אנו מודדים הוא הגורם המושפע . כל שאר הגורמים בניסוי צריכים להיות קבועים כדי שלא ישפיעו על תוצאות הניסוי . לדוגמה , הגורם המשפיע במפעל הוא כמות אבקת הכביסה בכוס , והגורם המושפע הוא צבע הכתם על הבד לאחר 10 דקות . הגורמים הקבועים הם : גודל הכוס , נפח המים , זמן טבילת הבד בכוס , סוג הבד , צבע הבד , גודל הבד וסוג אבקת הכביסה . יש לכתוב בצורה ברורה את כל שלבי הניסוי בלי לדלג על אף שלב . רצוי למספר את השלבים השונים . בכל ניסוי יש לנקוט אמצעי זהירות מתאימים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר