עמוד:83

עניין של רגש מרצה טוב יודע להלהיב את הקהל שלו , ואת זה קשה לעשות רק באמצעות פנייה להיגיון של הקהל . כדאי מאוד להוסיף קצת רגש להרצאה . להתלהב , להדגיש את המשמעות של הדבר שאותו אתם מציגים , להביא תגובות של אנשים שונים . למשל , להגיד : "דמיינו לעצמכם ש " ... או " לא תאמינו מה היו הממצאים , " לחשוף את הקהל ל"מאחורי הקלעים" של הדברים וכן הלאה . שימוש בהומור נסו לחשוב על אנקדוטות משעשעות שמתאימות לחלקים שונים בהרצאה . אמנם לא מדובר במופע סטנד אפ - מרצה שמנסה להצחיק בכוח יכול להיות מובך מהתוצאות , אבל מעט הומור עדין מעיר את הקהל , מאפשר לו הפוגה קלה של חיוך וצחוק ומגביר את הריכוז שלו להמשך ההרצאה . שימוש במצגת אם אתם משלבים מצגת , עליה לכלול מעט שקופיות , מעט מלל ותמונות . המצגת צריכה לשרת אתכם , לתמוך בהרצאה שלכם ולא להיות המוקד שלה . הרבה מרצים מניחים למצגת "להשתלט" להם על ההרצאה . המבט הנודד של הקהל אל עבר השקופיות מנתק את המבט שלו מכם - המרצים , וזהו חיסרון . אל תקראו מילה במילה את הטקסט מהמצגת - הקהל יכול לקרוא לבד . במקום זאת תמצתו את הטקסט לכמה מילות מפתח יחידות המופיעות על השקופית ופרטו בעלפה . אם המצגת טובה , היא יכולה לתת מסגרת מארגנת טובה להרצאה ולהשלים אותה - להיות הערך המוסף שבזכותו ההרצאה תהיה מצוינת . היא גם יכולה להוסיף הומור להרצאה , בעזרת תמונות מצחיקות , למשל . מומלץ להשקיע בעיצוב המצגת כך שתהיה נעימה לצפייה , לבדוק שאין שגיאות כתיב , לוודא שיש אחידות בין השקופיות וכיוצא בזה . חזרות רצוי לערוך חזרות רבות ככל האפשר על ההרצאה . בהתחלה חזרות לבד ( בחדר , בדרך לאוטובוס או בכל מקום אחר ) ואחר כך חזרות בפני קהל אוהד כמו משפחה וחברים , ולבקש שיגידו לכם בכנות מהם הדברים הטובים ומה צריך עוד לשפר . די מלחיץ להרצות וכל אחד מתרגש במעמד כזה . הדרך להתמודד עם ההתרגשות ועם הלחץ היא להתאמן שוב ושוב . התאמנו בדרך לבית הספר , לפני השינה , בין פעילויות ותוך כדי פעילויות . אם אתם יכולים לצלם את עצמכם מרצים – בטלפון הסלולארי או במצלמה - מה טוב . שימו לב לקול שלכם , לתנועות הגוף , לשמירה על קשר עין עם הקהל וכולי . חזרות רבות גם יעזרו לכם לשלוט בחומר שאתם מעבירים ואפילו לשלוט בקול בחלקים שונים של ההרצאה , בהומור הדק שתוכלו לשלב ועוד . מומלץ לערוך כמה עשרות חזרות לפחות ! חזרה במקום האירוע כדאי לערוך חזרה אחת במקום האירוע ( הכיתה , האולם . ( להרגיש את המקום ואת הבמה ולהתרגל לתחושה . להקרין את המצגת ולבדוק שהיא פועלת . לא לשכוח לשתות לפני ההרצאה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר