עמוד:53

הפעלה קבוצתית : פעילות 4 שבעמוד 39 עוסקת בתחומים שונים ובשאלה אם חשוב לשמר בהם תרבות מקומית ולא לאבד אותה . למשל , בתחום המוזיקה – האם חשוב שתהיה מוזיקה ישראלית מקורית ? בתחום הלבוש המקומי , האם הוא חשוב ? בתחום השפה , האם חשוב לשמר את השפה העברית ? שיעור : 6 תרבות הצריכה ( עמוד ( 32 יש לדלג על שיעור זה אם התלמידים כבר עסקו בנושא במסגרת אחרת . פתיחה – מהי תרבות ? [ מערכת ערכים , אמונות , דרכי התנהגות ( נורמות ) ועצמים חומריים המהווה את אורח חייו של עם ( קבוצה ) ומנחה את התנהגותו . [ מהי צריכה ? מהי משמעות הביטוי "תרבות הצריכה ?" מה הקשר בין צריכה ובין תרבות ? עומדים על הציניות שבביטוי . כפעילות מקדימה לשיעור , ניתן לערוך עם התלמידים סקר צריכה או סקר קניית מותגים , ולהציג את התוצאות בשלב זה . אפשר להשתמש בשני סרטונים העוסקים בתרבות הצריכה מתוך האתר מבט גאוגרפי – מושגים מהסרטים . אם אין אפשרות להקרין את הסרטון ניתן לבקש מהתלמידים להעלות הצגה על פי התסריט של הסרטונים או על פי תסריט אחר שהם ימציאו בהשראת הסרטונים . בסרטון הראשון רואים אישה שקונה וקונה ללא הפסקה עד שמכשיר הטאבלט שלה מזכיר לה שעליה ללכת לעבודה ושיש לה שלוש שיחות טלפון מהבנק . אפשר גם לפתוח את השיעור עם הסרטון הזה , מבלי לדבר מראש על המושג "תרבות הצריכה . " שאלות רלוונטיות לדיון . 1 מה מתואר בסרטון ? איך הייתם מגדירים את גיבורת הסרטון ? היא אישה מאושרת , מכורה , חופשייה ? . 2 המושג " תרבות הצריכה " הוא מושג ביקורתי . על מה ועל מי הביקורת ? . 3 מי מעוניין שהצריכה שלנו תתגבר עוד ועוד ? כיצד משכנעים אותנו לקנות ? . 4 מהם הנזקים שיוצרת תרבות הצריכה ? מהן ההשלכות הסביבתיות שלה ? . 5 כיצד ניתן להפחית את הצריכה בבית הספר ? בבית ? . 6 עם יד על הלב : כמה מוצרים יש לכם שאתם לא באמת צריכים ? כמה מהמוצרים שלכם הם מותגים ? עד כמה פרסום משפיע עליכם לקנות ולצרוך ? האם לדעתכם אושר והצלחה מתבטאים בבעלות על מוצרים רבים , גדולים ונוצצים ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר