עמוד:36

ה . חקרי המקרה פרקי הספר עוסקים בתהליכים ובתופעות כלל-עולמיים שניתן לתאר אותם בהכללה , והם מכילים גם דוגמאות והמחשות חזותיות לביטויים השונים של תופעות אלה במקומות רבים ברחבי העולם . חקרי המקרה הם דוגמאות מורחבות לתהליכים השונים , המדגישות את הביטוי של התופעה בהתאם להיבטים הייחודיים של האוכלוסיות ושל המקומות המוצגים בהם . צורה זו של הצגת התכנים – הכללות והדגמות – תורמת להרחבת אופקיו של התלמיד ולפיתוח יכולתו להבין תהליכים אנושיים מורכבים . חקרי המקרה , המופיעים בגרסה הדיגיטלית של הספר ובאתר המקצוע גאוגרפיה ופיתוח הסביבה של מטח , מאפשרים מפגש עם אוכלוסיות , עם תרבויות ועם אורחות חיים , הצומחים בתוך נסיבות חברתיות-תרבותיות שונות ומגוונות , והם נותנים בידי התלמיד כלים להבין ולקבל את ה"אחר" ואת ה"שונה . " יחד עם זאת , חקרי המקרה מספקים הזדמנויות רבות לראות בו בזמן את המשותף ואת השונה . למשל : בחקרי המקרה המתארים את תהליך העיור בסין ואת תהליך העיור בבריטניה באים לידי ביטוי הן המאפיינים המשותפים , המוכללים , של תהליך העיור , והן ההבדלים שבין שתי האוכלוסיות , שצמחו בתוך סביבות שונות ובנסיבות היסטוריות , חברתיות ותרבותיות שונות לחלוטין . הלמידה באמצעות חקרי מקרה מאפשרת למידה אינדוקטיבית או דדוקטיבית . בלמידה אינדוקטיבית מסיקים מסקנות מהפרט אל הכלל . בתהליך זה בודקים חקרי מקרה פרטיים וייחודיים ומהם מגיעים למסקנה כוללת , המשותפת לכולם . למשל , לאחר שהתלמידים לומדים את חקרי המקרה של רוטרדם – עיר נמל , אילת – עיר תיירות , וירושלים – בירתה ההיסטורית של ישראל , הם יכולים להכליל ולהגיע למסקנה שלמיקום העיר ולגורמי המיקום יש השפעה גדולה ולעתים אף מכרעת , על התפתחותה של העיר ועל תפקודה המרכזי . בלמידה דדוקטיבית מסיקים מסקנות מהכלל אל הפרט מתוך מחקרים , נתונים והכללות שניתנים לתלמידים . לדוגמה : הפרק בספר שעוסק בהגירה מספק , על סמך מחקרים שונים , את כיווני ההגירה העכשוויים . התלמידים יכולים להסיק שארה"ב , צרפת וישראל יהיו מדינות יעד למהגרים ממדינות פחות-מפותחות . בחטיבת הביניים שתי הגישות מתאימות . ממחקרים רבים עולה שבגיל צעיר מתאימה יותר ההוראה האינדוקטיבית , וככל שהאדם מתבגר , נכון יותר ללמד דדוקטיבית . הבסיס לגישה זו היא הפסיכולוגיה ההתפתחותית של פיאז'ה , שטען כי ישנם שלבי התפתחות אוניברסלית הכוללים את המעבר מחשיבה קונקרטית לחשיבה מופשטת ( החשיבה הדדוקטיבית דורשת יכולת גבוהה יותר של מופשטות . ( אף על פי שבמהלך הלימודים בחטיבת הביניים צפויים התלמידים להגיע לשלב החשיבה המופשטת ( הפורמלית , ( עדיין יהיו רבים שיתקשו בחשיבה כזו – לכן יהיה נכון ליישם תהליכי הוראה-למידה המשתמשים בשתי הגישות . זאת ועוד , השימוש בחקרי המקרה יכול לגוון ו " להכניס צבע אחר " לכיתה , בעצם היותם " סיפורים" - חקרי המקרה מעוררים עניין וסקרנות . התלמידים יכולים לעבוד בקבוצות וללמוד חקרי מקרים שונים , הם יכולים להכין חקר מקרה בעצמם לאור ההתנסות בכמה מהם . ההפניה לחקרי המקרה מדגישה את הנושאים הייחודיים בכל אחד מהם ומחדדת את הקשר בין הפרק

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר