עמוד:5

יחידות הספר בספר חמש יחידות לימוד : יחידה : 1 תהליכי גלובליזציה מעצימים את השינויים בעולם הגלובליזציה השולטת בעולם כיום מייצרת מרחב משותף שבו אנשים , תרבויות , כלכלות ומדינות קשורים אלה לאלה ותלויים אלה באלה . הקשרים האלה משפיעים על תחומי חיים רבים , ויש להם השלכות שונות על אורח החיים של תושבי העולם . ההשלכות - חלקן חיוביות וחלקן שליליות . ביחידה זו נחשפים התלמידים בפרק הראשון לגורמים לתהליכי הגלובליזציה , בפרק השני - למאפייני העידן הגלובלי ולהשפעות החיוביות והשליליות שיש לתהליכים אלו על מדינות מפותחות ופחות-מפותחות . בפרק השלישי נחשפים התלמידים לבעיות סביבתיות המתעוררות בעקבות תהליכי הגלובליזציה . במהלך היחידה מועלות כמה מן הדילמות שתהליכי הגלובליזציה מעוררים , למשל : האם תהליכים אלה מיטיבים רק עם החזקים , תושבי האזורים המפותחים בעולם , או שהם תורמים לפיתוח ולצמיחה גם באזורים הפחות-מפותחים ? האם הכלכלה של העידן הגלובלי ופעילותן של החברות הרב-לאומיות משפרות את רמת החיים ואת רמת השירותים של כל תושבי העולם , או שהן פוגעות בטבע ובאדם , ובעיקר באוכלוסיות החלשות ? כיצד תרבויות יכולות לאמץ היבטים מסוימים של הגלובליזציה , מבלי לאבד תוך כדי כך את ייחודן התרבותי-חברתי ? האם אפשר להמשיך לקדם את תהליכי הפיתוח בעולם מבלי לפגוע באיכות הסביבה של תושביו ? יחידה : 2 אי-שוויון מרחבי מדוע אזורים מסוימים בעולם עשירים ומפותחים יותר מהאחרים , ומהם הגורמים למצב הזה ? במה מתבטא אי-השוויון במרחב וכיצד מודדים אותו ? האם הפערים גדלים עם הזמן או שהם מצטמצמים ? ומה אפשר לעשות כדי לצמצם את הפערים ? בשאלות אלה ואחרות עוסקת היחידה השנייה . גם במרחב הגלובלי , גם במרחב הארצי וגם במרחב המקומי קיים אי-שוויון : חלק ממדינות העולם מפותחות הרבה יותר ממדינות אחרות , בכל מדינה יש אזורים מפותחים יותר ואזורים אחרים שמפותחים פחות , וביישובים רבים יש חלקים מפותחים יותר וחלקים מפותחים פחות . הפרק הראשון ביחידה עוסק באי-השוויון בין מדינות העולם . התלמידים לומדים על מבחר מדדים " ) מדדי פיתוח ( " שבעזרתם קובעים את רמת הפיתוח של מדינות העולם . על פי רמת הפיתוח שלהן ניתן למיין את מדינות העולם לארבע קבוצות : מדינות מפותחות מאוד , מדינות מפותחות , מדינות פחות-מפותחות ומדינות תת-מפותחות . ( שימו לב , כל אחת מקבוצות המדינות קיבלה צבע שונה . הצבע מלווה את הקבוצה בגרפים לאורך הספר ובטבלת המדינות שבסוף הספר . ( הפרק השני עוסק באי-השוויון בין אזור הגלעין לאזור השוליים בתוך המרחב של המדינה , ובדרכים לצמצומו – כל זאת לאחר שסוקרים את מאפייניו של כל אחד מהאזורים . בפרק השלישי ביחידה בוחנים את אי-הצדק הסביבתי המתרחש ברמות שונות של המרחב . במרחב הגלובלי -

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר