|
עמוד:33
המציאות ה"גאוגרפית" שסביבו , לנתח אותה ולהכיר את "שני הצדדים של המטבע . " כך התלמיד יוצא להתבוננות מחודשת במרחב שסביבו ובתופעות המתרחשות בו . › כלי עזר למורה להעשרת דרכי הלמידה הסרטונים מצטרפים ל"ארגז הכלים" העומד לרשות המורים . זוהי דרך מעניינת , מלמדת וחווייתית להעשיר את החומר הלימודי ( נאמר בהמשך . ( › פיתוח חשיבה טיעונית אצל התלמידים השחקנים בסרטונים מציגים טיעונים ומנסים לשכנע בצדקתם . הם מביאים נימוקים ודוגמאות ומנסים להמחיש את טענתם ולשכנע שהם הצודקים בעניין . כך מקבלים התלמידים דוגמה לבניית טיעון ולהצגתו . כפעילות משלימה , מומלץ לאפשר לתלמידים לבנות טיעונים ולהציגם גם בעצמם ולא רק לצפות במישהו העושה זאת . התלמידים נחשפים למגוון של דעות ( שייתכן שכולן נכונות , ראו הגדרת "דילמה" בראש העמוד , ( הם מתבקשים לנקוט עמדה ולדעת להסביר אותה . ( עוד על כתיבת טיעון תוכלו לקרוא בספר מילה טובה מאוד - הבנה , הבעה ולשון לכיתה ( 'ז חשיבה טיעונית טענה היא אמירה שניתן להתווכח עליה . ניתן להתווכח אם היא נכונה , ניתן להתווכח אם היא אמתית ... טענה יכולה להיות קביעה , עמדה , דעה , החלטה מסוימת , השערה , הנחה , מסקנה , ציווי , תיאוריה או פתרון מסוים לבעיה . נימוק הוא אמירה שמובאת כדי לתמוך בטענה ולבסס אותה . נימוק מסוג "ראיה" עונה על השאלה : " איך אני יודע שהטענה אמתית " ? נימוק מסוג "הסבר" עונה על השאלה : " מהם הגורמים , ההצדקות או הסיבות לטענה " ? טיעון = טענה + נימוקים + מסקנה הטיעון משמש לבירור מעמיק של סוגיות במחלוקת . אסטרטגיית הטיעון תורמת להעלאת רמת הדיון ומאפשרת קריאה ביקורתית של טקסט טיעוני . מובן שאין צורך שהתלמידים יזכרו בעל פה את כל המושגים הללו , אך חשוב שהמורה יהיה מודע להם וידבר ב"שפת הטיעונים" הזאת בכל נושא שאותו הוא מלמד .
|
|