עמוד:18

ד . תמונות בספר " אדם וסביבה בעידן הגלובלי " יש מאות תמונות המשמשות מקור מידע בעל חשיבות גדולה . מרבית התופעות והתהליכים הנדונים בספר מיוצגים גם בתמונות , המביאות את תרומתן הייחודית : רמת ההמחשה של תמונות גבוהה בדרך כלל מזו של מקורות מידע אחרים , והן מכניסות היבט חווייתי לתהליכי הלמידה . החומר החזותי איננו רק קישוט , אלא , כאמור , הוא אמצעי חשוב להבהרת התכנים ולהיענות לסגנונות למידה שונים . חשוב לדעת לעבד ולהסיק מסקנות מן החומר החזותי לא פחות מאשר מן הטקסט המילולי . חשוב לדלות מן החומרים החזותיים את המידע הייחודי שיש בהם , ובכך להעניק ללומד הזדמנות לפתח מיומנויות של הפקת מידע ועיבוד מידע ממקורות שונים . במקרים רבים ניתן למצוא לתופעות המתוארות בספר המחשות מתמונות המצויות בפרקים אחרים מן הפרק הנלמד , וניתן להיעזר גם בהן . › התייחסות אישית של התלמידים לתוכנם של קטעי העיתונות : הבעת דעה , שיתוף אסוציאציות הקשורות לתוכנם , חוויות דומות או מנוגדות שהם חוו בטיולים או באירועים שנכחו בהם וכדומה . הצעה נוספת היא להפיק כתב עת בנושא " אוכלוסייה ויישובים במרחב " – אפשר לבחור קבוצה של תלמידים שתשמש מערכת של עיתון ולהוציא מעין כתב עת בנושא , ובו אסופה של ידיעות . לכתב-העת אפשר להמציא שם ואף להפיץ אותו בין תלמידי הכיתה והשכבה ( המערכת יכולה להיות כיתתית או שכבתית . ( הצעה למהלך פעילות : › איסוף – כבר בראשית הלימוד , לאחר היכרות ראשונית עם נושאי הספר , מבקשים מן התלמידים לאסוף קטעי מידע ולסמן על כל ידיעה את המקור והתאריך . כדאי שגם המורה עצמו ייטול חלק פעיל בתהליך האיסוף . › מיון – התלמידים דנים בעקרונות מיון אפשריים וממיינים את הידיעות שאספו על פי העקרונות שנבחרו . לדוגמה , מיון לפי פרקי הספר , לפי נושאים כלליים או לפי סוגי היישובים . תהליך המיון יכול להתבצע במליאת הכיתה או בקבוצות . › עיבוד החומר והצגתו – החומר יעובד על פי כמה נקודות . למשל : › זיהוי עיקרי הדברים › פירוש הדברים › הקשר לנושאי הספר › קישור להתנסויות אישיות › ביקורת והערכה › חיזוי מגמות לעתיד על סמך הטקסט אפשר להציג את החומר בדרכים שונות : בקלסר , על גבי פלקט , במצגת וכדומה . הצגת החומר יכולה לשמש בסיס להערכת התלמידים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר