|
עמוד:12
א . מקורות מידע סטטיסטיים בספר הלימוד יש לנתונים הסטטיסטיים מקום חשוב . חלקם מופיעים כנתונים מספריים והם מפוזרים בטקסטים או מרוכזים בטבלות , וחלקם מעובדים לגרפים , לדיאגרמות ולפירמידות גילים , והם באים לידי ביטוי גם בחלק לא מבוטל מן המפות הנושאיות . הסברים כלליים על הדרכים לאיסוף נתונים במקומות שונים בעולם , על הדרכים לעדכונם וכן על מגבלות אמינותם , ראו בהמשך . הלמידה בסביבה מתוקשבת מאפשרת כיום ללומד לחפש בעצמו נתונים מעודכנים . חשוב מאוד שהמורה יעודד את תלמידיו לחפש נתונים כאלה באתרי האינטרנט . התלמיד יכול להתנסות בקריאה ביקורתית של חומר לימוד ולבדוק אם חל שינוי בנתונים בין מועד פרסום הספר ובין מועד הלמידה , ואם חל שינוי כזה – לעמוד על הסיבות ועל הגורמים לכך . קריאה ביקורתית כזו של נתונים היא מיומנות הכרחית בעידן של שפע ועומס מידע . נציין כמה מקורות עיקריים לנתונים סטטיסטיים : . 1 פ Repor פ opmen ל e צ e ד n ב – Hum אתר של האו"ם ובו נתונים סטטיסטיים רבים המסודרים לפי נושאים וגם לפי מדינות . כתובת האתר היא : p : // hdr . undp . org / en פפ / h מקורות המידע בספר הספר " אדם וסביבתו בעידן הגלובלי " כולל מקורות מידע רבים ומגוונים : מפות , תמונות , איורים , גרפים , דיאגרמות , נתונים מספריים וקטעי עיתונות . מקורות נוספים שהספר מפנה אליהם מצויים במהדורה הדיגיטלית - מאמרים , חקרי מקרה , קישורים לאתרים , תמונות , סרטונים ועוד . מקורות המידע האלה מזמנים היכרות עם " כלי העבודה" של מקצוע הגאוגרפיה , ועם ה"שפה" המיוחדת לכל אחד מהם , בצד הבנה של התרומה של כל כלי ושל המגבלות שלו . ריבוים וגיוונם של מקורות המידע נותנים שפע של הזדמנויות לפיתוח מיומנויות של הפקת מידע , ובהמשך פירושו , של עיבודו ושל הסקת מסקנות ממנו . נוסף על מקורות המידע הכלולים בתכנית עצמה , קיים באמצעי התקשורת השונים מגוון עצום של מקורות רלוונטיים ואקטואליים בנושאים שבהם עוסקת התכנית . באמצעות מקורות " חיצוניים" אלה אפשר להעשיר עוד יותר את לימוד הנושא ולהרחיבו . דרך טובה להעשיר ולהרחיב את לימוד התכנית היא לפתוח אתר או תיקייה מיוחדת לנושא במחשב , ושם לכנס מקורות מידע שונים ומגוונים . פיתוח האתר או התיקייה ייצור תנאים לפיתוח מיומנויות של לומד עצמאי במאה 21-ה ויסייע לפתח את התלמיד כצרכן תקשורת נבון וביקורתי . הפעילות במקורות המידע שייאספו בתיקייה ( מאמרים , תמונות , קטעי עיתונות ) עשויה להגביר את המוטיבציה ללימוד הנושא , לעורר את הסקרנות ולאפשר לכל תלמיד להעמיק בתחומי העניין שלו . פעילות מרכזית באתר יכולה להיות העלאת עבודות אישיות בנושאים שונים . תלמידים ומורים המשתמשים במהדורה הדיגיטלית יוכלו לצרף לספר הדיגיטלי שכבות מידע הכוללות פריטים חדשים של קטעי עיתון , מאמרים וקישורים , וכך למלא את הספר האישי שלהם . נדון במאפייניו של כל אחד מסוגי מקורות המידע ונציע הצעות מעשיות בנוגע לדרכים שבהן אפשר להשתמש בהם בהוראת התכנית .
|
|