עמוד:9

יוצאים למסע הזהות פרקראשון גיל ההתבגרות שאתם מצויים בפתחו הוא אחד השלבים המרכזיים בחייכם שבו אתם מעצבים את זהותכם : הזהות האישית , המשפחתית , החברתית , המינית , הלאומית , הדתית וכו . ' התהליך שתעברו בתקופה זו חשוב לא רק לגיבוש זהותכם בהווה , אלא הוא עתיד להשפיע גם על המשך חייכם . לא בכדי זהו הגיל שבו מציינים במסורת היהודית את בר-המצווה או בת-המצווה . תהליך בירור הזהות מעורר שאלות רבות , ובהן : > מהי בכלל 'זהות , ' והאם יש לי רק זהות 'אמיתית' אחת ? > עד כמה הזהות שלי ייחודית רק לי , או שהיא משותפת גם לאחרים ? > עד כמה זהותי תלויה בי , או שהיא נתונה מראש : מולדת או נקבעת על ידי החברה סביבי ? > האם הזהות מתפתחת באופן טבעי , או שנדרש ממני מאמץ כדי לפתחה ? > האם הזהות משתנה במהלך החיים ? האם אנו יכולים לשנות אותה ? > מה הקשר בין השם שלי לזהות שלי ? > מה מקומם של מעגלים רחבים יותר ( כמו : משפחה , חברים , עם ) בזהות שלי ? > מה הקשר בין זהות ובין אחריות ? האם אני אחראי לזהותי ? > מהי הדרך הראויה לצאת בה למסע הזהות והחיים ? האם יש רק אחת כזו ? הפרק הראשון שלפניכם פותח את מסע הזהות שאליו אנו יוצאים בספר לימוד זה . אמנם המסע יוקדש בעיקר לבירור הזהות היהודית והישראלית שלנו , אולם , בפרקים הראשונים ניגע בשאלות זהות כלליות יותר , וכפי שנראה , עצם העיסוק בזהות הוא דבר המשותף לבני אדם בכל העולם . במהלך הפרק ננסה לבדוק מהי 'זהות , ' ונדון בשאלות ובקשיים שונים שהיא מזמנת ; נעשה זאת בעזרת מגוון מקורות מן התרבות היהודית ומן התרבות הכללית . הפרק כולל שלוש נקודות ציון , התורמות כל אחת פן אחר למסע הזהות : נקודת ציון - 1 "אבל אני תמיד נשאר אני" - על זהות ומתבגרים נקודת ציון - 2 "מי אני ומה שמי - " ? על שם וזהות נקודת ציון - 3 "על פרשת דרכים" - על הבחירות במסע הזהות

מכון שלום הרטמן

תכנית בארי - מכון שלום הרטמן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר