עמוד:14

הבנת הנשמע ביחידה שלפנינו שלושה קטעים , שיר ושתי תפילות , העוסקים בנושא התפילה בדגש על בקשות פרטיות ובקשות כלליות . משום כבודן של התפילות , בחרנו להעמידן בפתח היחידה . עם זאת , כאן אנו ממליצים ללמד בסדר שונה – מהכלל אל הפרט ושוב אל הכלל . אנו מציעים לפתוח דווקא בשיר , כפתיחה לנושא התפילה , ממנו לעבור לברכת שים שלום , העוסקת בתפילה על הפרט ועל הכלל , ולסיים בתפילה לשלום המדינה , המתמקדת בדאגה לכלל עם ישראל ולמנהיגיו . אפשר כמובן ללמד כל פרק בנפרד או בסדר שונה . ברכת שלום לפני הקריאה : › שוחחו על המילה שלום : מתי עושים שלום ? בין מי למי עושים שלום ? › הזכירו שלום בין אויבים , שלום עם חברים ( שולם , ( שלום פנימי - ביני לבין עצמי . מה מרגישים במצב של שלום ? ( רוגע , נחת , ביטחון . ( ציינו כי שלום הוא אחד משמותיו של הקב"ה . הסבירו כי המשותף לכל סוגי השלום הוא מעין שיתוף פעולה , מצב שבו כל החלקים פועלים יחד בהרמוניה הדדית . כדי שיתרחש מצב של שלום ונחת בכל העולם , אנו זקוקים לעזרתו של הקב"ה , ועל כן שלום הוא אחד משמותיו של הקב"ה . מהלך הקריאה : › קראו את התפילה ברצף . אחרי הקריאה : › שאלו את התלמידים על מי אנו מבקשים בתפילה זו . קראו שוב את המשפט : "עלינו ועל כל ישראל עמך , " והסבירו כי אנו מתפללים על עצמנו ועל כל עם ישראל , ומבקשים שלום על כל היבטיו , טובה , ברכה וכו . ' קראו שוב את המשפט האחרון : " המברך את עמו ישראל בשלום . " שאלו : מה מזכירה לנו הסיומת הזאת ? ( דומה לברכת כוהנים שלמדנו - " וישם לך שלום , " ולפסוק מתהלים כט , יא : " ה' עז לעמו יתן ה יברך את עמו בשלום . ( " תפילה / אברהם שרון לפני הקריאה : › קראו את הפסוק מתוך קריאת שמע : "והיה אם שמע תשמעו אל מצו תי ... לאהבה את ה' אלקיכם , ולעבדו בכל לבבכם" ( דברים יא , יג . ( › שאלו : בדרך כלל עבודה היא דבר מעשי , כיצד אפשר לעבוד את ה' בלב ? קראו בקול את המדרש ממסכת תענית . שאלו : מדוע עבודה שבלב זו תפילה ? ( תפילה יוצאת מהלב , תפילה אמיתית דורשת מאמץ , ריכוז , כוונה . ( שוחחו עם התלמידים על נושא התפילה : מהי תפילה בשבילכם ? מתי אתם חשים צורך להתפלל ? על מי אנו מתפללים ? מהלך הקריאה : › קראו את השיר ברצף . אם יש צורך , הסבירו מילים שאינן מובנות . אחרי הקריאה : › קראו שוב משפט אחר משפט מהשיר , ובקשו מהתלמידים להסביר למה לדעתם

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר