עמוד:7

. 5 ידע מורפולוגי ותחבירי - הכרה של תופעות מורפולוגיות ברמת המילה הבודדת ( זכר-נקבה , רבים , פועל , ( ידע תחבירי ( סדר המילים במשפט והקשר ביניהן ) - כל אלה תורמים להבנת הנקרא באמצעות הישענות על ההקשר . כשהקוראים לומדים לזהות את הסיומת ות במילה הבודדת ואת משמעות הרבים - נקבה , הם עשויים לזהות משמעות זו ביתר קלות במילים אחרות . כשהקוראים מזהים שמין הנושא במשפט הוא נקבה , הם עשויים לקרוא גם את הפועל בנקבה ללא שגיאות ובמהירות יחסית , כי הם מודעים לקשר של ההתאמה בין גוף למין . קוראים שאינם מודעים למשמעות זו עלולים לפענח את הנושא והפועל צליל אחר צליל . בחוברות ניתנות פעילויות המפתחות את המודעות המורפולוגית והתחבירית . הוראת התבנית הדקדוקית נעשית רק כאשר היא מקדמת את הוראת הבנת הנקרא . אין תרגול של התבנית הדקדוקית לשמה . כלומר התרגול של ההתאמה בין זכר לנקבה ייעשה רק אם הוא תואם את ההקשר . . 6 פיתוח ההאזנה והדיבור - התכנית עוסקת בהקניה ממוקדת של הפענוח יחד עם טיפוח הכשירות האוריינית בארבע האופנויות של השפה : דיבור , האזנה , קריאה וכתיבה . המורים קוראים בקול בפני התלמידים טקסטים אותנטיים מסוגות שונות , ובתוכם יצירות איכות , משל מיטב היוצרים לילדים ( ע' הלל , דליה רביקוביץ , פניה ברגשטיין , א"א מילן ועוד . ( זוהי חשיפה לנכסי צאן ברזל של הספרות לילדים , מתוך כוונה להעשיר את עולמם התרבותי , את שפתם ולהקנות להם כלים לקריאת ספרות בהמשך , כקוראים עצמאיים . בנוסף יש בתכנית קטעי מידע המיועדים לקריאה בקול , לפיתוח הבנת הנשמע , לפיתוח השפה הדבורה ולטיפוח המודעות להבדלים בין השפה הכתובה לשפה הדבורה . טקסטים אלה משובצים בכל חוברת ורובם מלווים בפעילויות לתלמידים . כמו כן , המורים מתבקשים לעודד שיח דבור וכתוב לצורך הבעה עצמית על התכנים בטקסטים . התלמידים יכולים להקשיב לטקסטים אחרים באתר האינטרנט . . 7 קריאה ב"גובה העיניים" - בכל קטעי הקריאה בספר ( להוציא את מדור " הבנת הנשמע ( " משולבות אך ורק מילים שהילדים מסוגלים לקרוא בשלב זה של לימוד הקריאה . כל קטע מכיל מילים שנלמדו כבר ( אין תחליפים של ציורים או מילים אחרות . ( הנושאים והתכנים , לקוחים מעולמם של הילדים - המשפחה , החברים , בית הספר . . 8 הדגשת המשמעות בקריאה ובכתיבה - כל פעילות בנויה כך שהיא מחייבת הבנת הנקרא . אין פעילויות פענוח או כתיבה הנותרות ברמה הטכנית , או שניתן לבצען מבלי להבין . דוגמה : אם תלמידים התבקשו לצרף הברות למילה אחת ( ג-ש-ר גשר , ( יידרשו בהמשך לשבץ את המילה במשפט או באיור , כדי להוכיח את הבנתה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר