עמוד:4

הערכת משך הניסו י שני שיעורים עקרונות שיטת הניסו י בנ > סו > נשתמש ברצועות פלסטיק וברצועות צלולוזה . כאשר משפשפים רצועות אלו במטלית בד או בנייר , הן נטענות בקלות במטען חשמלי . כדי לגלות כוחות חשמליים בין הרצועות הטעונות , נשתמש במתקן המורכב מזכוכית קעורה ( זכוכית שעון , ( שיכולה להסתובב בקלות על גבי שולחן חלק ( ראה איור . ( 1-1 בעזרת פלסטלינה ניתן להצמיד אל הזכוכית כל אחת מהרצועות הטעונות . נשפשף רצועה במטלית או בנייר , ו נצמיד אותה לזכוכית השעון בעזרת הפלסטלי נה . כאשר נקרב רצועה טעונה שנייה אל קצה הרצועה המותקנת על זכוכית השעון , יפעל כוח שיסובב את זכוכית השעון , יחד עם הרצועה המותקנת עליו , סביב צירה . בניסוי נבחן גם את הכוחות הפועלים בין גופים טעונים לבין גופים נייטרליים ( בלתי טעונים ) מסוגים שונים : מים , כף ידך ופיסות נייר . שאלות הכנה . 1 שפשפו פיסת בד נייטרלית בגוף נייטרלי עשוי פלסטיק . בתום השפשוף היה מטענו של הבד C כ 1 . 10 א . כמה אלקטרונים עברו מגוף הפלסטיק אל הבד ? ב . מה היה מטענו של גוף הפלסטיק אחרי השפשוף ? . 2 נתו ן גוף נייטרלי , העשוי מחומר מוליך , שיש בו אלקטרונים שאי נם קשורים לאטום כלשהו ( אלקטרונים חופשיים . ( מקרבים לקצה האחד של הגוף מטען חיובי . א . כיצד ישפיע המטען החיובי על מיקום האלקטרונים החופשיים במוליך ? ב . מה יקרה בקצה השני של הגוף ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר