עמוד:24

מטרה שנייה חשובה בהנחיית עבודת גמר היא לפתח את יכולת הלמידה העצמאית של התלמידים . פרופ' משה ברק הגדיר שלושה שלבים בהתפתחות התלמיד כלומד עצמאי י שלב "תראה לי - ' שבו התלמיד מבקש מהמורה הנחיות מפורטות ועזרה בכל צעד . שלב " בוא נחשוב ביחד" - שבו התלמיד מציג בעיות , מציע פתרונות , ומתייעץ עם המורה . שלב "תקשיב לי" - שבו התלמיד חש שרמת הידע שלו בהקשר של הפרויקט אינה נופלת מזו של המורה . המצב כיום הוא שמרבית התלמידים נמצאים בשלב הראשון והשני ומיעוטם ( 14 ° / 0-כ לפי שחר , ( 2008 מגיע לשלב השלישי . להנחיה נכונה של התלמיד ישנה חשיבות רבה בפיתוח יכולת התלמיד להתמודד עם בעיות באופן עצמאי . ראשית , יש למצוא את שביל הזהב בין שני סוגי ההנחיה מקצוות שונים : א . הנחיה פתוחה - המורים והתלמידים מעלים הצעות ודרכים לפתרון בעיות במהלך בצוע הפרויקט . ב . הנחיה סגורה - המורה כמעט מכתיב לתלמידים דרכי פתרון ונותן לתלמידים חופש מועט בעבודתם . את שביל הזהב יש לבחור בראש ובראשונה על-פי רמת כישורי התלמידים . תלמידים ברמת כישורים גבוהה יש לעודד על-ידי מתן עצמאות רבה ככל שאפשר . ככל שרמת כישורי התלמידים נמוכה יותר , כך גם ההנחיה תהיה ממוקדת יותר . גם תלמידים ברמת כישורים נמוכה אפשר להנחות בצורה מבוקרת שמעבירה בהדרגה את האחריות מהמורה לתלמיד . מטרה חשובה נוספת של הנחיית עבודת הגמר היא לעודד את התלמידים לעבודת צוות וללימוד משותף . מעבדה טכנולוגית מהווה סביבה אנושית טובה מאוד ללמידה משותפת של תלמידים , מורים , וגורמים מחוץ לבית-הספר . גם בהקשר זה המצב כיום רחוק מהמצב המיטבי . קיים שיתוף פעולה חלקי בין תלמידים ולעתים תלמידים אינם משתפים פעולה אפילו כאשר הם עובדים על אותו פרויקט . כמו כן , שיתוף הפעולה בין התלמידים למורה הוא לרוב חד-כיווני ; התלמידים נשענים על הידע של המורה ומעטים מגיעים לשלב של "תקשיב לי . " גם שיתוף פעולה בין תלמידים לגורמי חוץ הוא יחסית , קטן ( לעומת פרויקטים של טכנאים-הנדסאים . (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר