עמוד:19

ה . בעיות ברמת יצירה בעיות אלו מצריכות יצירה של דרכי פתרון חדשות שאינן מוכרות לתלמיד . ההנחה הינה שלתלמיד יש את מרבית הידע הנחוץ לפתרון , אולם לפעמים עליו לאתר בכוחות עצמו ידע נוסף , או דרך פתרון שונה מהדרכים שהוא מכיר . בעיות מסוג זה מצריכות לפעמים שילוב ידע מתחומים שונים , כגון : חשמל , פיזיקה ומתמטיקה . למידה סביב פרויקטים בחשמל ובאלקטרוניקה אמורה לשלב פתרון בעיות בכל הרמות , ובמיוחד להקנות לתלמיד את מיומנויות החשיבה הנדרשות לפתרון בעיות ברמות יישום ויצירה . לשם כך נדרש לכלול בכל פרויקט בחשמל ובאלקטרוניקה פעילויות כמו < לימוד עצמי של חלק מהנושאים הקשורים לביצוע הפרויקט . מציאת חלופות לפתרון בעיות המתעוררות בעת ביצוע הפרויקט . עריכת השוואות בין החלופות והנמקת הבחירה בחלופה כלשהי מבין החלופות האפשריות . שימוש מושכל במכשור מתאים לביצוע מדידות ובדיקות לרבות פעולות של בנייה ופירוק . ניתוח ממצאים על-ידי השוואה בין הניסיון לבין התיאוריה ויכולת ניבוי תוצאות . נביא עתה מספר דוגמאות לפרויקטים , ונפרט את המשימות הנדרשות מהתלמיד כדי שיטמיע את השימוש ברמות החשיבה לפי סולם . PST דוגמה : 1-1 בקרת רמזורים בצומת ברמת שגרה - התלמיד יקבל מערכת מוכנה ויכתוב תכנית בסיסית למחשב או לבקר ברתכנות . ההנחה היא כי התלמיד מכיר תוכניות כאלו ותרגל בעבר את השימוש בהן . ברמת הניתוח T התלמיד יקבל סרטוט של מעגל מוכן , יבנה את המעגל , יפעיל אותו , ויערוך בדיקות . ברמת אסטרטגיה - התלמיד יתבקש ללמוד או להציע שיטות של ממשק בין הנורות והמחשב , להשוות בין השיטות השונות , לבחור באחת מהן ולנמק את בחירתו . ברמת יישום - התלמיד ילמד בעצמו על אודות המבנה ואופן הפעולה של צומת מרומזרת , כגון תכנון זמני פעולה , מבנה הבקר , הממשק לנורות , 220 V ועוד . התלמיד יסביר מהו הדמיון או השוני בין המערכת שבנה ובין מערכת המופעלת במציאות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר