עמוד:15

1 , 4 טקסונומיה של פתרון בעיות בעולם הטכנולוגי המושג של בעיה מצביע על קושי שיש להתמודד אתו , או על צורך שיש למלא , או על שאלה שיש למצוא לה פתרון . כאשר פותרים בעיה טכנולוגית , אנו מוצאים מענה לצורך אנושי , ממציאים מוצר חדש , משפרים מערכת קיימת , או מחליטים החלטה על קו פעולה . לימוד סביב פרויקטים בתחומי החשמל והאלקטרוניקה-כרוך בפתרון בעיות אמיתיות בסביבה לימודית עשירה . אחד המודלים הידועים לפתרון בעיות בטכנולוגיה הוא המודל הליניארי . המודל מורכב ממספר שלבים שכל אחד מהם נגזר מזה שלפניו י הגדרת הבעיה וזיהוי צורך הגדרת הדרישות וקביעת מפרט חקירה ואיסוף מידע העלאת רעיונות וחלופות בדיקת רעיונות וחלופות בחירת הפתרון המיטבי או המספק בנייה ויישום הערכה ושיפור בשנים האחרונות נמתחה ביקורת רבה על מודל זה , היות ופתרון בעיות הנדסיות בשיטה זו מתאים רק בחלק מהמקרים בהם משתמשים המומחים בעולם ההנדסי . ( Barak and Mesika , 2007 ) במקרים רבים המומחים מפעילים אסטרטגיות וטכניקות לפתרון בעיות שאינם מתאימות למודל זה , ומשיגים תוצאות טובות בהרבה . גישה מעט שונה לפתרון בעיות , במיוחד בתחום החינוך הטכנולוגי , מציגה לתלמידים בעיות ומטלות בדרגות של מורכבות הולכת וגדלה , וזאת במסגרת תרגילי כתה , שעורי בית , ניסויים במעבדה וביצוע פרויקטים . בשיטה זו מביאים בחשבון , בראש ובראשונה , את מידת הניסיון של התלמיד בפתרון בעיות דומות . ( Waks and Barak , 1988 ) אמנם , בעיה מסוימת עלולה להיתפס כקשה בעיני תלמיד אחד ופשוטה בעיני תלמיד אחר . ככל שהתלמיד מתמודד עם בעיה קשה יותר , כך הוא יפתח מיומנויות חשיבה גבוהות יותר . דרוג הבעיות נעשה בשיטה המכונה "טכסונומיה של פתרון בעיות" . ( PST , Plants et al , 1980 ) בשיטה זו בעיות מדורגות בחמש דרגות קושי , כמפורט להלן .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר