עמוד:14

דוגמאות לידע מושגי בתחומי המדע והטכנולוגיה : אנרגיה חשמלית הופכת לאנרגית חום עקב התנגדות אומית . מערכת בקרה בעלת משוב חיובי עלולה להיות לא-יציבה . חשיפה ממושכת של גוף לקרינה אולטרה-סגול עלולה לגרום לסרטן העור . בכל הדוגמאות הללו כללנו מושגים מעולם המדע והטכנולוגיה וקשרים בין המושגים . בנוסף לשלושת סוגי הידע שמנינו לעיל , האופייניים לכל עולם הדעת , בעולם הטכנולוגי נהוג להגדיר תחום ידע נוסף - ידע איכותי . ( Qualitative knowledge ) לפי מק-קורמיק ( McCormick , 2004 ) הידע האיכותי הוא היכולת להבין ולנתח תופעות מסוימות ( במיוחד מערכות טכנולוגיות ) בלי להשתמש באופן מדויק במשוואות או בחוקים פיזיקליים ( כלומר בידע הליכי . ( ידע איכותי מופגן , כאשר הלומד יודע כיצד כל חלקי המערכת מתחברים זה לזה , כלומר , הלומד מפגין חשיבה מערכתית . ידע איכותי נרכש באמצעות לימוד ממושך וצבירת ניסיון , לא ניתן לרכוש ידע איכותי באמצעות לימוד ישיר . לדוגמה , תלמיד בעל ידע איכותי יסביר כיצד שינוי במצב המהלכים " ) הגיר ( " במכונית , ישפיע על מהירותה ועל המומנט המופעל על הגלגלים , בלי שישתמש במשוואות המכניקה . דה וריס ( De Vries 2005 ) הרחיב את המושג של ידע איכותי . לטענתו , בעולם הטכנולוגי קיים סוג של ידע שאי אפשר לאפיין באופן מילולי . לדוגמה בעלי מקצוע ואומנים ( צבעים , חרטים , רתכים , וכדומה ) יודעים או 'מרגישים' כיצד יש לעשות דברים , אולם אינם יכולים להסביר את מעשיהם באופן לוגי . גם מהנדסים וארכיטקטים נוהגים להשתמש בתרשימים ובאיורים שקשה , או אי אפשר להסבירם באופן מילולי . הדיון בסוגי הידע בכלל , ובחינוך הטכנולוגי בפרט הינו חשוב , היות ובלמידה סביב פרויקטים אנו מצפים שהתלמידים ירכשו לא רק ידע הצהרתי וידע הליכי , אלא גם ידע מושגי וידע איכותי . עבודת התלמיד אמורה לשקף עד כמה הצליח התלמיד לרכוש את כל סוגי הידע האלו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר